Groothertog

Uit KHWiki NL
Groothertog

Grand Duke KHBBS.png

Engels Grand Duke Somebody Emblem.png
Katakana 大公
Romaji Taikō
Stemacteurs (Ja:) Hiroshi Iwasaki
(En:) Rob Paulsen
Thuiswereld Kasteel van Dromen
Oorsprong Assepoester (1950)
Spel Kingdom Hearts Birth by Sleep

De Groothertog (大公 Taikō?, Grand Duke) is een karakter in Kingdom Hearts Birth by Sleep. Hij is een trouwe dienaar van de Koning en Droomprins en zoekt wanhopig naar het meisje dat een glazen muiltje achterliet. Hij verschijnt in zijn thuiswereld Kasteel van Dromen.

Verhaal[bewerken]

Terra[bewerken]

Wanneer Terra en Assepoester bij de balzaal aankomen, is de Groothertog dolblij omdat de Prins zijn perfecte match lijkt te hebben gevonden. Als Terra de Symphony Master ziet, vraagt hij aan de Groothertog hoe hij op het balkon komt en die vertelt hem over de gang naar het balkon. Als het middernacht is en Assepoester wegrent, probeert hij haar te volgen en raapt daarbij het muiltje op dat Assepoester heeft laten vallen.

Aqua[bewerken]

Als de Groothertog in het Chateau aankomt, laat hij Anastasia en Drizella het muiltje passen. Om tijd te rekken, probeert ook Aqua om het muiltje aan te doen. Maar Assepoester komt op tijd naar beneden en samen met de Groothertog gaat ze op weg naar het kasteel. Onderweg worden ze aangevallen door de Cursed Coach, maar Aqua weet deze te verslaan.

Uiterlijk[bewerken]

De Groothertog is een dunne man en draagt een lila jasje met een hoge kraag en een broek met dezelfde kleur. Hij draagt een epaulet met kwastjes op beide schouders, een zilveren riem met een blauwe, juweel-achtige gesp, een rode sjerp over zijn linkerschouder en rechterheup en een monocle aan de rechterkant van zijn borst voor zijn rechteroog. Hij heeft dunner wordend zwart haar en dikke, zwarte bakkebaarden die een dunne snor vormen. Hij heeft zwarte wenkbrauwen en kleine, dichtbij elkaar staande ogen. Zijn nek lijkt iets langer dan normaal en zijn neus is een beetje groot.

Oorsprong[bewerken]

De Groothertog verscheen voor het eerst in de Disney film Assepoester uit 1950. Hij heeft dezelfde rol als in Kingdom Hearts Birth by Sleep en dient als de rechterhand van de Koning. Dit leidt jammer genoeg tot doodsbedreigingen en andere soorten pijn die genoemd worden als de Koning zijn geduld verliest. Toch krijgt de klungelige Hertog altijd een tweede kans. Toen het glazen muiltje werd achtergelaten door Assepoester, werd hij op een zoektocht gestuurd om het meisje te vinden.