Kingdom Hearts 358/2 Days

Uit KHWiki NL
Kingdom Hearts 358/2 Days
Kingdom Hearts 358-2 Days Logo KHD.png
キングダムハーツ 358/2 Days
Kingudamu Hātsu Surī Faibu Eito Deizu ōbā Tsū
Ontwikkelaar(s) Square Enix
h.a.n.d. Inc.
Uitgever(s) Square Enix
Release datum/data
30 Mei 2009
/
29 September 2009
/
9 Oktober 2009
Genre Actie-RPG
Game modes Eén speler, multiplayer
Beoordelingen CERO: A
ESRB: E10+
PEGI: 12+
Platform(s) Nintendo DS
"What mattered the most was remembered the least."
—Slagzin

Kingdom Hearts 358/2 Days, lees "Kingdom Hearts Three-Five-Eight Days over Two", is het vijfde spel in de Kingdom Hearts serie en is uitgegeven voor de Nintendo DS. Het spel concentreert zich op het leven van Roxas tussen het einde van Kingdom Hearts en het begin van Kingdom Hearts II. Het begint met de creatie van Roxas en eindigt met zijn confrontatie met Riku, waardoor hij in Simulatie Schemer Stad terechtkomt.

Op 29 Maart 2012 werd het opnieuw uitgegeven als "Ultimate Hits" editie als deel van het 10e Verjaardag Pakket. Ook maakt het deel uit van Kingdom Hearts 1.5 HD ReMIX, maar dan alleen de filmpjes.

Ontwikkeling[bewerken]

Paradijs van Grappenmakers zou oorspronkelijk in Kingdom Hearts 358/2 Days verschijnen, maar was uiteindelijk verwijderd door gebrek aan ruimte. Pinokkio (als een mens) en Gepetto zouden in de wereld voorkomen, net als de schurken Jantje Fatsoen en Gideon uit de film. Een profiel sprite van de karakters is nog aanwezig in de code van het spel.

Hades en Megara zouden ook verschijnen in Olympus Colosseum en Tinkelbel zou ook praten. Deze karakters hebben ook een profiel sprite in de code van het spel.

Karakters[bewerken]

Net als vorige Kingdom Hearts titels, komen er verschillende Disney karakters voor in Kingdom Hearts 358/2 Days. Alle Organisatie XIII leden zijn speelbaar in multiplayer modus, net als Riku, Donald, Goofy, Koning Mickey en Sora. Xion, het veertiende lid van de Organisatie heeft grote betekenis in het verhaal. De Hartlozen dienen als de belangrijkste vijanden, waaronder een groot aantal nieuwe soorten. Sommige speciale Hartlozen verschijnen als normale vijanden, zoals de Bezitter en ook keren veel oude bazen terug, zoals de Duisterkant en het Wachter Harnas. Er verschijnt ook een Moogle in het spel, die zelf ook een Zwarte Mantel draagt. Boris is alleen te zien in Agrabah en Nooitgedachtland. Met uitzondering van de Moogle, zitten er geen andere Final Fantasy karakters in het spel. Dit is ook het eerste Kingdom Hearts spel waar Malafide niet in voorkomt.

Verhaal[bewerken]

Het spel vertelt het verhaal van Roxas voor de gebeurtenissen van Kingdom Hearts II. Op de dag dat hij geboren wordt als Sora's Niemand wanneer Sora in een Hartloze verandert in de originele Kingdom Hearts, wordt Roxas door Xemnas gevonden in Schemer Stad en benoemt hem tot dertiende lid van Organisatie XIII. Elke dag wordt hij op een missie gestuurd naar andere werelden, alleen of met een van de andere leden, om de Hartlozen te vernietigen met het Sleutelzwaard en de gevangen Harten vrij te laten, waarmee de Organisatie zijn doel om Kingdom Hearts op te roepen en complete wezens te worden kan vervullen. Roxas wordt onder de hoede van Axel geplaatst, waar hij al snel vrienden mee wordt en met wie hij zijn vrije tijd doorbrengt aan het einde van elke dag, zittend bovenop de klokkentoren van Schemer Stad, pratend over waar ze aan denken en Zeezout IJs etend.

Kort nadat Roxas lid wordt van de Organisatie komt er een mysterieus veertiende lid, Xion, bij. Haar uiterlijk verandert van persoon tot persoon, afhankelijk van hun relatie met haar. Als Axel en een aantal andere leden naar Kasteel Vergetelheid worden gestuurd (waarmee Kingdom Hearts: Chain of Memories begint), worden Roxas en Xion samen op missies gestuurd. De twee worden vrienden en de teruggetrokken Xion begint zich open te stellen voor Roxas en onthuld haar gelijkenis met Sora's vriend Kairi en het vermogen om een Sleutelzwaard te gebruiken. Een paar dagen later raakt Roxas in een coma voor een aantal weken, rond dezelfde tijd dat Sora in slaap wordt gebracht om zijn herinneringen te herstellen die hij is kwijtgeraakt in Kingdom Hearts: Chain of Memories. Wanneer Roxas eindelijk ontwaakt (en erachter komt dat alle leden die naar Kasteel Vergetelheid gestuurd waren, behalve Axel, uitgeschakeld zijn), stelt hij voor dat hij, Axel en Xion tijd samen doorbrengen en de drie worden hechte vrienden. Maar Roxas begint Sora's herinneringen te zien en raakt gefrustreerd als zijn vragen daarover onbeantwoord blijven. Hij wordt ook nieuwsgierig waarom hij het Sleutelzwaard gebruikt en begint aan de motieven van de Organisatie te twijfelen.

Ondertussen wordt Sora, die nog steeds slaapt, verplaatst van Kasteel Vergetelheid naar Schemer Stad door DiZ en Naminé, die toezicht houden over het herstel van zijn herinneringen. Xion heeft een confrontatie met Riku, die haar identiteit en de echtheid van haar Sleutelzwaard in twijfel brengt en stelt voor dat ze de Organisatie verlaat en samenvoegt met haar originele zelf. Xion wordt echter verscheurd tussen dat doen en bij Roxas en Axel blijven.

Uiteindelijk komt Xion erachter dat ze een incomplete replica van Sora is, gemaakt door Xemnas van Sora's lekkende herinneringen mocht Sora, die Xemnas van plan was te gebruiken als deel van de plannen van de Organisatie, geen nut blijken te hebben. Haar gelijkenis met Kairi komt door Sora's sterke herinneringen van haar, maar terwijl Naminé Sora's herinneringen probeert te herstellen, hebben ze invloed op Xion, tot het punt waarop ze op Sora lijkt. Als ze dit leert, raakt Xion verward en besluit de Organisatie te verlaten na een ruzie met Roxas en Axel.

Tijdens een "zoek-en-vang" missie vinden Xigbar en Axel Xion in Wonderland. Terwijl Xigbar zichzelf voorbereidt om met haar te vechten, zegt hij tegen zichzelf: "Je had altijd al zo'n zelfvoldaan gezicht." Onbekend voor Axel ziet Xigbar Xion als Ventus. Plotseling, terwijl Xigbar afgeleidt was, verdwijnt Xion en slaat Xigbar met gemak neer. Axel vraagt zich af wat er net voor zijn ogen gebeurde. Later verlaat Roxas Organisatie XIII om zichzelf te vinden, tot Axels ergernis.

Na geherprogrammeerd te zijn door Xemnas, probeert Xion om Roxas te absorberen en compleet te worden, hoewel dit zou betekenen dat de echte Sora nooit zal ontwaken. Roxas bevecht Xion en verslaat haar, waarna ze Xemnas' motieven en bedoelingen onthuld en zich daarna met hem samenvoegt, wat het herstel van Sora's herinneringen stopt. Xion sterft dan vredig in Roxas' armen, volledig gekristalliseerd en verandert in een verblindend licht, terwijl de herinneringen die ze geabsorbeerd had terugkeren naar Sora. Ze laat niets anders dan een enkele schelp achter, terwijl tranen over Roxas' wangen stromen. Roxas erft Xions Sleutelzwaard, waardoor hij nu twee Sleutelzwaarden tegelijk kan gebruiken (Eedhouder & Vergetelheid).

Niet lang daarna komt hij Riku tegen, die door DiZ gestuurd was om hem te vangen zodat hij zich kan samenvoegen met Sora en het herstel voltooien, en vecht met hem. Als Riku bijna verslagen is, gebruikt hij de groeiende duisternis in zijn hart om Roxas te verslaan, maar wat hem ook het uiterlijk geeft van Ansem, Zoeker van Duisternis. Riku brengt de bewusteloze Roxas naar DiZ, die hem in een virtuele Schemer Stad plaatst.

Gameplay[bewerken]

De gameplay van Kingdom Hearts 358/2 Days is vergelijkbaar met de actie-RPG stijl van de vorige spellen in de serie en vindt plaats in een 3D omgeving. Oorspronkelijk waren er drie balken, HP, MP en een nieuwe voor LM, maar de LM en MP balken werden verwijderd. Het commando menu van de vorige spellen is ook in dit spel aanwezig, maar dan met maar drie zichtbare commando's. In plaats van MP te gebruiken voor magie, moet je de spreuken die je wilt gebruiken uitrusten door middel van het Paneel Systeem. Magie is ook aangepast zodat verschillende vormen van een spreuk, zoals Vuur en Vuraga, verschillende effecten hebben in plaats van alleen sterker te zijn. De speler kan er ook voor kiezen om de camera te besturen met het touch screen.

Alle karakters hebben verschillende vormen van hun wapens, elk met unieke statistieken, zoals de verschillende Sleutelzwaarden in de vorige spellen. Elk wapen heeft ook zijn eigen combo en velen kunnen verlengd worden door op Y te drukken tijdens de combo.

Alle vijanden hebben basis statistieken voor HP, Kracht en Verdediging die omhoog gaan met hun level, wat bepaald wordt door de Missie waarin ze voorkomen.

Limiet Breker[bewerken]

Limiet Brekers zijn een nieuwe aanvulling aan de series. Als de HP van de speler in het gele gedeelte is, kan een Limiet Breker uitgevoerd worden door de A-knop een paar secondes lang ingedrukt te houden. Afhankelijk van welk karakter gebruikt wordt, zal een krachtige aanval van het element van dat karakter uitgevoerd worden. Een tweede stadium van de Limiet Breker, "Ultieme Limiet" genaamd, kan ook gebruikt worden en verhoogt de kracht van de aanval. Anders dan een Limiet in Kingdom Hearts II kan de speler verwond worden tijdens het uitvoeren van een Limiet Breker.

Multiplayer[bewerken]

Hoofdartikel: Missie Modus
Alle speelbare karakters in Missie Modus.

Dit is het tweede spel in de serie met een multiplayer modus. In de multiplayer modus kunnen tot vier spelers een karakter van Organisatie XIII (of een van de zes extra karakters: Xion, Riku, Donald, Goofy, Mickey en Sora) kiezen en samen op een missie gaan. Door Roxas met de Niemand Kamer en 3 Vaardigheid Eenheden uit te rusten, kan hij de Eehouder & Vergetelheid gebruiken.

Lijst met primaire speelbare karakters
Lijst met vrijspeelbare speelbare karakters
  • Xion (behaal de Groentje rang op Dag 117)
  • Riku (behaal de Agent rang op Dag 172)
  • Donald (behaal de Expert rang op Dag 225)
  • Goofy (behaal de Meester rang op Dag 296)
  • Koning Mickey (voltooi alle missies in het spel en koop "De Terugkeer van De Koning" in de Moogle Winkel)
  • Sora (voltooi alle missies in het spel met een volledig gevulde Missie Balk en koop "Sora's Ontwaken" in de Moogle Winkel)

Werlden en Karakters[bewerken]

Agrabah
Eilanden van het Lot
Halloween Stad
Kasteel van Beest
Kasteel Vergetelheid
Nooitgedachtland
Olympus Colosseum
De Wereld Die Nooit Was
Schemer Stad
Wonderland
Simulatie Schemer Stad
Overig

Trivia[bewerken]

  • De openingsfilm van het spel gebruikt beelden van vorige verschijningen van de Organisatie leden in Kingdom Hearts Re:Chain of Memories en Kingdom Hearts II, en zelfs aanvullende scènes uit Kingdom Hearts II Final Mix.
  • De Japanse versie van de openingsfilm beschrijft het attribuut en wapen van elk lid, samen met een korte paragraaf waarin hun titel staat. De Engelse versie beschrijft het attribuut in de paragraaf en het wapen, maar geen titel. Hierdoor heeft Xemnas nog geen officiële Engelse titel.
  • Dit is het eerste spel in de serie waarin Honderd Bunderbos, Atlantica en Holle Bastion niet verschijnen, hoewel Holle Bastion wel in een flashback voorkomt.
  • Dit is het eerste spel waarin Donald en Goofy bestuurd kunnen worden.
  • Dit spel bevat de meeste speelbare karakters in de serie, met een totaal van negentien karakters.

Externe links[bewerken]