Kingdom Hearts Birth by Sleep

Uit KHWiki NL
Dit artikel gaat over het spel. Misschien ben je op zoek naar de video.
Kingdom Hearts Birth by Sleep
Kingdom Hearts Birth by Sleep Logo KHBBS.png
キングダム ハーツ バース バイ スリープ
Kingudamu Hātsu Bāsu Bai Surīpu
Ontwikkelaar(s) Square Enix
Uitgever(s)
Square Enix
/
Square Enix
/
Square Enix
Release datum/data
9 Januari 2010
/
7 September 2010
9 September 2010
10 September 2010
Genre Actie-RPG
Game modes Eén speler, multiplayer
Beoordelingen CERO: A
ESRB: E10+
PEGI: 12+
USK: 6+
OFLC:PG
Platform(s) Playstation Portable
"Three friends, three destinies.
Everything will link back to the beginning.
"
—Slagzin
"Destiny is never left to chance."
—Alternatieve Slagzin

Kingdom Hearts Birth by Sleep is het zesde spel in de Kingdom Hearts serie en is uitgegeven voor de Playstation Portable. De naam van het spel is hetzelfde als van de geheime video aan het eind van Kingdom Hearts II, Birth by Sleep, wat een gestileerde versie van een scène uit het spel is. Kingdom Hearts Birth by Sleep werd ontwikkeld door hetzelfde team dat Kingdom Hearts Re:Chain of Memories maakte.

Het spel dient als een voorloper van het eerste spel en vindt tien jaar daarvoor plaats. Het verhaal gaat over Terra, Ventus en Aqua, drie jonge Sleutelzwaard Gebruikers van voor Sora's generatie, hoewel het spel ook over de oorsprong van Sora en Xehanort gaat, waarbij het diep in de mysteries van Xehanorts sombere verleden en vergeten herinneringen graaft en ook vertelt hoe Sora en Riku Sleutelzwaard Gebruikers werden.

Net als Kingdom Hearts en Kingdom Hearts: Chain of Memories is de titelsong "Simple and Clean", uitgevoerd door Utada Hikaru. De Westerse uitgave bevat een aantal nieuwe toepassingen, zoals het Sticker Album, een nieuwe baas, nieuwe Sleutelzwaarden, vaardigheden en Kritieke Modus.

In September 2010 werd de Final Mix versie aangekondigd in Japan, wat de extra toepassingen van de Westerse uitgave bevat, naast een aantal extra's.

Ontwikkeling[bewerken]

Ontwikkeling van het spel begon in Juni 2005 en was eerst bedoeld voor de Playstation 2 met Sora als hoofdpersoon. Kingdom Hearts Birth by Sleep werd ontwikkeld door de vijfde "Product Development Division" van Square Enix in Osaka, het team dat ook Kingdom Hearts Re:Chain of Memories ontwikkeld heeft en gebruikt dezelfde dezelfde "graphical engine" als Crisis Core: Final Fantasy VII. Tijdens de ontwikkeling van Kingdom Hearts II had het Osaka-team gevraagd om betrokken te worden bij een spin-off, mocht die er komen.

Ontwikkeling van het spel begon voor Kingdom Hearts II Final Mix uitkwam. Het plot was voltooid, maar de ontwikkeling werd zes maanden stilgelegd vanwege Kingdom Hearts Re:Chain of Memories. Het team veranderde het platform naar de Playstation Portable om gebruik te kunnen maken van functies zoals multiplayer gameplay. De titel van het spel is gebaseerd op de geheime video uit Kingdom Hearts II, "Birth by Sleep", een titel die Nomura bedacht had omdat hij een titel wou met "by" erin.

In 2007 noemde Nomura een verlangen om een spin-off spel te maken op een mobiel platform met een iets andere gameplay dan normaal. Het werd aangekondigd naast Kingdom Hearts 358/2 Days en Kingdom Hearts coded bij de Tokyo Game Show op 20 September 2007, waar een trailer werd getoond. Nieuwe trailers werden getoond bij de 2008 Jump Festa in December 2007 en bij het DKΣ3713 Privé feest in Augustus 2008, waar ook een demo beschikbaar was.

De Famitsu editie van 5 Juni 2009 bevatte een interview met Nomura, die zei dat het spel bij het stem opname stadium was.

In Augustus 2009 lieten nieuwe Famitsu scans een vernieuwd User Interface zien, naast nieuwe werelden na bijna een jaar lang een gebrek aan nieuws. Het werd ook onthuld dat de officiële naam van de nieuwe vijanden Onervarenen (Unversed) is. In een interview bevestigde Nomura dat Kingdom Hearts Birth by Sleep een geheime video zou hebben over het volgende spel in de serie, wat Kingdom Hearts Birth by Sleep, Kingdom Hearts 358/2 Days en Kingdom Hearts coded zou verbinden. Hij bevestigde ook dat een Kingdom Hearts Birth by Sleep demo speelbaar zou zijn bij de Tokyo Game Show in 2009, samen met een nieuwe trailer.

Begin Oktober 2009 plaatste Square Enix de Tokyo Game Show trailer op de officiële website. Nomura onthulde dat het idee voor het Commando Bord kwam van de tijd dat hij op de basisschool zat en gefascineerd was door bordspellen en er zelf ook een maakte; daarom wou hij een leuk bordspel in het spel.

Hij onthulde ook dat de naam van Meester Eraqus een anagram van Square is en dat de stemacteurs van Meester Eraqus en Vanitas moeilijk in te huren zijn. Hij onthulde ook dat ze nog steeds werken aan Aqua's outfit wat al drie keer vernieuwd was om een balans te vinden tussen te conservatief en te onthullend. De officiële release datum werd bevestigt als 9 Januari 2010.

Eind Oktober 2009 plaatste Nomura een status rapport over Kingdom Hearts Birth by Sleep op de officiële Kingdom Hearts blog, "Message from the Kingdom". Daarin onthulde hij dat hij op dat moment bezig was om de spelhoes illustratie te ontwerpen en dat er drie hoofdpersonen waren. Hij onthulde ook dat ze de nieuwe openingsfilm aan het bewerken waren, net als de promotie video en reclame over het spel.

In December 2009 verscheen het spel voor het laatst voor het publiek voor de Japanse uitgave bij de Jump Festa 2010 op 19 December 2009, waar een demo en nieuw beeldmateriaal aanwezig waren. De trailer die tijdens dat evenement getoond werd, werd op 28 December 2009 op de website geplaatst. Net als vorige spellen in de serie bevat het spel een geheim einde, wat beschreven werd als een "echt einde", in plaats van een voorproefje van toekomstige spellen. De video is ongeveer dertien minuten lang en bevat dialoog en karakters die alleen in de video aanwezig zijn.

Verhaal[bewerken]

Kingdom Hearts Birth by Sleep begint in het Land van Vertrek, waar drie Sleutelzwaard Gebruikers en hechte vrienden—Terra, Ventus en Aqua—worden opgeleid om Sleutelzwaard Meesters te worden door Meester Eraqus. Om deze titel te behalen moeten de leerlingen een Teken van Meesterschap examen afleggen. Terra en Aqua leggen het examen samen af, maar terwijl Aqua het examen haalt, wordt Terra als ongeschikt beschouwd vanwege de duisternis in zijn hart. Daarna verschijnt een groep mysterieuze wezens, Onervarenen genaamd, in andere werelden en een andere Sleutelzwaard Meester, Meester Xehanort verdwijnt. Terra wordt op pad gestuurd om de Onervarenen te vernietigen en Meester Xehanort te zoeken, die hem aangemoedigd had om de duisternis in zijn hart te omarmen als hij de kracht wil hebben om Meester te worden. Ventus wordt aangezet om Terra te volgen door Meester Xehanorts mysterieuze leerling, Vanitas, tegen de wil van Meester Eraqus. Aqua wordt op pad gestuurd om Terra in de gaten te houden en te voorkomen dat hij in de duisternis valt en daarnaast om Ventus terug te brengen naar het Land van Vertrek.

Als ze aankomen in andere werelden komen Terra, Ventus en Aqua verscheidene Disney karakters tegen, nieuw en oud, en vechten ondertussen tegen de Onervarenen. Eén van de karakters die ze tegenkomen is Mickey Mouse, leerling van tovenaar Yen Sid, die ook op een missie is om de Onervarenen te vernietigen. Terra trekt de aandacht van een aantal Disney schurken, die hem informatie over Meester Xehanort geven in ruil voor hulp bij hun kwade plannen. Terra komt erachter dat Meester Xehanort de zeven Prinsessen van Hart zoekt—meisjes die geen duisternis in hun hart hebben—en moedigt Aqua aan om hen te helpen het licht in hun hart te versterken, in de hoop Meester Xehanort daarmee te lokken. Aqua en Ventus worden echter bezorgd over Terra door de geruchten over hem en de sinistere daden die hij gedaan heeft. De drie herenigen kort in Stralende Tuin, waar Aqua Kairi ontmoet, een jong meisje met een sterk en puur licht in haar hart. Aqua en Ventus confronteren Terra, die zich van hen afzondert om hen weg te houden van zijn steeds gevaarlijker wordende duistere krachten. Terra en Aqua proberen Ventus te overtuigen terug te gaan naar het Land van Vertrek, maar hij weigert tot hij zeker is dat Terra niet in de duisternis valt.

Terra en Aqua komen uiteindelijk aan op de Eilanden van het Lot, waar ze twee jongens, Riku en Sora, tegenkomen. Terra ziet potentie in Riku en geeft hem de kracht om op een dag het Sleutelzwaard te gebruiken, terwijl Aqua sterke banden tussen Riku en Terra en Sora en Ventus ziet. Ondertussen komt Ventus Meester Xehanort tegen, die zijn bedoeling onthuld om het hart van Ventus te gebruiken om een ultiem Sleutelzwaard, het χ-zwaard te creëren, iets waarvan Meester Xehanort zegt dat Meester Eraqus het al lang wist. Ventus keert terug naar het Land van Vertrek om Meester Eraqus te confronteren, die probeert Ventus uit te wissen om Meester Xehanorts plan te laten mislukken. Terra, gestuurd door Meester Xehanort, komt op tijd aan om Ventus naar een veilige plek te teleporteren, waarna hij, de situatie verkeerd begrepen, Meester Eraqus aanvalt. Zodra Terra zijn fout realiseert, arriveert Meester Xehanort die Meester Eraqus vermoord en Terra zegt naar het Sleutelzwaard Kerkhof te komen, voor hij de duisternis het Land van Vertrek laat vernietigen. Op de Eilanden van het Lot komt Ventus Vanitas weer tegen en leert over zijn vage verleden: Ventus was ooit Meester Xehanorts leerling, maar zijn hart was te zwak om te gebruiken, dus haalde hij de duisternis uit zijn hart en gebruikte dat om Vanitas te creëren. Net als Terra wordt Ventus gezegd naar het Sleutelzwaard Kerkhof te gaan. Ondertussen krijgt Aqua van Yen Sid te horen dat Meester Eraqus dood is en wordt ook naar het Sleutelzwaard Kerkhof gestuurd.

Terra, Aqua en Ventus verzamelen op het Sleutelzwaard Kerkhof, waar de restanten van de mysterieuze Sleutelzwaard Oorlog achtergebleven zijn. Meester Xehanort verschijnt samen met Vanitas en onthuld zijn plan om het χ-zwaard te gebruiken om Kingdom Hearts te openen en zo de verboden geheimen van de Sleutelzwaard Oorlog op de werelden vrij te laten. Daarnaast wil hij Terra's lichaam overnemen zodat hij lang genoeg kan leven om zijn plan uit te zien komen. Een episch gevecht ontstaat, waarin Meester Xehanort Ventus bevriest en Vanitas Aqua bewusteloos slaat. In zijn razernij laat Terra de duisternis in zijn hart vrij, waardoor Meester Xehanort zijn eigen hart Terra's lichaam over kan nemen, waarbij een nieuwe, jonge Xehanort ontstaat. Terra's geest blijft echter achter in zijn achtergelaten Pantser, wat tot leven komt en Xehanort verslaat. Ondertussen weet Ventus vrij te komen voor Vanitas Aqua kan vermoorden en komt erachter dat zijn duistere tegenhanger de bron van alle Onervarenen is. Vanitas fuseert met Ventus, waarbij hij hem bezit en het χ-zwaard gevormd wordt. Aqua ontwaakt dankzij Mickey en de twee vechten tegen de bezeten Ventus, terwijl Ventus vanbinnen met Vanitas vecht. Aqua breekt het χ-zwaard op het moment dat Ventus Vanitas vernietigt, waarbij de Onervarenen vergaan, maar het hart van Ventus verloren gaat. Het vernietigde χ-zwaard barst uit in licht, wat iedereen die aanwezig is, behalve Terra's Achtergebleven Wil, de ruimte in schiet.

Mickey redt Aqua en Ventus en brengt hen naar de Mysterieuze Toren, waar Aqua erachter komt dat Ventus in een diepe slaap is gevallen en niet zal ontwaken voor zijn hart terugkeert. Aqua brengt Ventus naar de ruïnes van het Land van Vertrek, waar ze Meester Eraqus' Sleutelzwaard vindt en dat gebruikt om de Kamer van Ontwaken te openen en de wereld te hervormen tot Kasteel Vergetelheid. Nadat ze Ventus heeft achtergelaten in de Kamer van Ontwaken, gaat Aqua naar Stralende Tuin waar ze Terra-Xehanort tegenkomt, die een deel van zijn herinneringen kwijt is. Aqua vecht met Terra-Xehanort, die zijn hart probeert te openen na het gevecht, waarbij hij al zijn herinneringen verliest. Daarna begint Terra's lichaam in de duisternis te zakken, maar Aqua duikt de duisternis in en redt Terra. Ze realiseert zich dat ze niet op tijd door het portaal kan komen, dus offert ze zichzelf op door haar Pantser en Glijder met Terra-Xehanort het portaal door te sturen, waarbij ze zelf achterblijft en in het Rijk van Duisternis terechtkomt. Terra-Xehanort wordt gevonden door Ansem de Wijze, koning van Stralende Tuin, en Terra-Xehanort wordt zijn leerling. Het zwervende hart van Ventus vindt de weg naar Sora en fuseert met zijn hart. Ondertussen wordt Aqua aangevallen door meerdere Duisterkanten. Eerst trekt ze Meester Eraqus' Sleutelzwaard, maar als ze het aantal Hartlozen ziet, besluit ze hen haar te laten vernietigen. Maar dan wordt Aqua gered door de Sleutelzwaarden van Terra en Ventus. Ze kijkt naar haar Wegvinder en herinnert zich de mensen waarmee ze verbonden is. Met hernieuwd vertrouwen in haar vrienden loopt ze verder.

Blank Points[bewerken]

Een geheim einde laat de harten van Terra en Meester Xehanort zien slapend in Terra-Xehanorts lichaam, wachtend om te zien wie het lichaam zal besturen, waarbij onthuld word dat het hart van Meester Eraqus zich in dat van Terra bevindt. Daarna loopt een herstelde Terra-Xehanort samen met Braig door het kasteel, terwijl Ansem en Ienzo langslopen. Kort na het eind van Kingdom Hearts II komt Aqua Ansem tegen bij de Duistere Kust. Ansem, die de explosie van zijn Kingdom Hearts Encoder overleefde met weinig herinneringen, vertelt Aqua dat hoewel zijn zoektocht naar kennis leidde naar de vernietiging van vele levens, er hoop is in de vorm van Sora, die zich voorbereidt om op een reis te gaan om hen te helpen die aan hem verbonden zijn.

Gameplay[bewerken]

Scenario's[bewerken]

De drie hoofdpersonen: Aqua, Terra en Ventus.

Het spel is verdeeld in drie scenario's, waarbij elk scenario een van de drie hoofdpersonen volgt. De gameplay van elk scenario verandert door de persoonlijkheden en vaardigheden van elk karakter, zoals kracht, magie en snelheid. De speler kan kiezen welk scenario hij wil spelen. Zodra alle drie de scenario's voltooid zijn en alle Xehanort Rapporten verzameld zijn, wordt de Laatste Episode vrijgespeeld. Elk van de drie scenario's duurt ongeveer vijftien uur, wat het totale spel vijfenveertig uur laat duren (exclusief het aanpassen van het deck, extra trainen, nieuwe pogingen en andere activiteiten). Dit maakt Kingdom Hearts Birth by Sleep het langste spel tot nu toe.

Vaardigheden[bewerken]

Kingdom Hearts Birth by Sleep heeft een aantal nieuwe vaardigheden, zoals Deck Commando's, Shotlocks en Commandostijlen. Deck Commando's zijn de standaard vaardigheden met een afkoel-tijd voor ze opnieuw gebruikt kunnen worden. Shotlocks zijn unieke vaardigheden die precieze timing en richten vereisen om een dodelijke aanval af te vuren op de vijand. Commandostijlen zijn vaardigheden die de standaard aanvallen van de karakters verandert en kunnen geactiveerd worden door bepaalde Deck Commando's te gebruiken.

Commando Bord[bewerken]

Hoofdartikel: Commando Bord

Het Commando Bord is een mini-game dat lijkt op Monopoly. De spelers lopen op een bord van vierkanten en kunnen Deck Commando's plaatsen op deze vierkanten. Als een tegenstander op dit vierkant komt, moet hij punten aan de speler geven. Ook kunnen op speciale velden Disney karakters opgeroepen worden om speciale effecten te activeren.

Dimensie Link[bewerken]

Hoofdartikel: Dimensie Link

Vorige Kingdom Hearts spellen lieten de speler Disney karakters oproepen in gevechten. Kingdom Hearts Birth by Sleep vervangt dit met Dimensie Links, wat de speler voor een korte tijd de kracht van een bepaald karakter geeft. Dimensie Links geven ook tijdelijk passieve vaardigheden. Door twee PSP's te verbinden, kunnen spelers een Dimensie Link van een vriend gebruiken.

Multiplayer Modus[bewerken]

Hoofdartikel: Arena Modus

Net als Kingdom Hearts 358/2 Days heeft ook Kingdom Hearts Birth by Sleep een multiplayer modus, Arena Modus genaamd. Hoewel alleen anders gekleurde versies van de Sleutelzwaard Pantsers van Terra, Ventus en Aqua speelbaar zijn, kunnen spelers vaardigheden, Sleutelzwaarden en andere bonussen krijgen via Arena Modus. Tot drie spelers kunnen samen tegen Onervarenen vechten of mini-games spelen.

Een nieuwe vijand[bewerken]

Omdat Kingdom Hearts Birth by Sleep voor Kingdom Hearts komt, moeten de Hartlozen de werelden nog aanvallen en zijn de Niemanden nog niet gecreëerd, dus vult een nieuwe vijand, de Onervarenen, dit gat. Verschillend van de kleine Vloed tot de grote Wiel Meester vallen ze Terra, Ventus en Aqua aan tijdens hun reizen naar verschillende werelden. Onervarenen zijn verlengingen van Vanitas. Vanitas kan de negatieve gedachten en emoties van anderen manipuleren en vormen tot een Onervarene.

Werelden en Karakters[bewerken]

Land van Vertrek
Kasteel van Dromen
Dwergenwoud
Betoverd Koninkrijk
Stralende Tuin
Mysterieuze Toren
Disney Stad
Olympus Colosseum
Diep in de Ruimte
Nooitgedachtland
Mirage Arena
Eilanden van het Lot
Sleutelzwaard Kerkhof
Honderd Bunderbos[1]

Noten en Referenties[bewerken]

  1. Honderd Bunderbos verschijnt alleen als Commando Bord, niet als echte wereld.

Zie Ook[bewerken]

Externe links[bewerken]