Koninkrijkssleutel

Uit KHWiki NL
(Doorverwezen vanaf Kingdom Key)
Dit artikel gaat over Sora's versie van de Koninkrijkssleutel. Misschien ben je op zoek naar Koning Mickey's versie.
Kingdom Key Keychain KH.png
Kingdom Hearts
Kingdom Key Keychain KH.png

Koninkrijkssleutel
(キングダムチェーン Kingudamu Chēn)
Kingdom Key
Koninkrijkssleutel
"De Sleutelhanger die eraan zit ontketent de ware vorm en kracht van het Sleutelzwaard."
Kracht MP
+3 +0
Magieboost
Nee
Verkregen
Praat met Riku als de Hartlozen de Eilanden van het Lot aanvallen.
Kingdom Hearts: Chain of Memories
Koninkrijkssleutel
(キングダムチェーン Kingudamu Chēn)
Kingdom Key

"Het standaard wapen. Niet erg krachtig, maar erg betrouwbaar en gemakkelijk te hanteren."
Slag Stoot
D+ D+
Combo Sluiter Zwaaisnelheid
D+ B
Breuk Herstel Benodigde CP
B
Element
Fysiek
Verkregen
Standaard
Kingdom Key Keychain KHII.png
Kingdom Hearts II
Kingdom Key Keychain KHII.png

Koninkrijkssleutel
(キングダムチェーン Kingudamu Chēn)
Kingdom Key
Koninkrijkssleutel
Koninkrijkssleutel
Koninkrijkssleutel
Koninkrijkssleutel

"Een Sleutelhanger die aan het Sleutelzwaard vastzit. Verhoogt verdediging op kritieke momenten."
Kracht Magie
+3 +1
Vaardigheid
Verdediger[KHII]
Schade Controle[KHIIFM]
Verkregen
Vecht met de "Mysterieuze Vijand" bij het Oude Landhuis.
Kingdom Hearts 358/2 Days

Koninkrijkssleutel
(キングダムチェーン Kingudamu Chēn)
Kingdom Key

"Het meest eenvoudige Sleutelzwaard.
Installeer een wapenpaneel om hem te transformeren."
Kracht Verdediging
+15 +85 +0
+0 +0 +2
Vaardigheden
Verkregen
Geen Kamer (Roxas/Xion)
Kingdom Hearts 358/2 Days

Koninkrijkssleutel+
(キングダムチェーン+ Kingudamu Chēn+)
Kingdom Key+

"Een verbeterde Koninkrijkssleutel."
Kracht Verdediging
+124 +4 +15 +0 +4
+30 +4 +10 +4 +19 +4
Vaardigheden
1: Verdediger
2: Schade Controle
3: Tweede Kans
Verkregen
Niemand Kamer (Roxas/Xion)
Kingdom Hearts 358/2 Days

Koninkrijkssleutel
(キングダムチェーン Kingudamu Chēn)
Kingdom Key

"Het meest eenvoudige Sleutelzwaard."
Kracht Verdediging
+100 +1/
+2/
+3
+15 +0 +1/
+2/
+3
+0 +1/
+2/
+3
+7 +1/
+2/
+3
+7 +1/
+2/
+3
Vaardigheden
1: Verdediger
2: Schade Controle
3: Tweede Kans
Verkregen
Geen Kamer, Bekwame Kamer, Bekwame Kamer+, Technische Kamer, Technische Kamer+, Duel Kamer, Duel Kamer+, Geladen Kamer, Geladen Kamer+, Chrono Kamer, Chrono Kamer+, Fantoom Kamer, Fantoom Kamer+, Fantoom Kamer++, Klimmende Kamer, Klimmende Kamer+, Wendbare Kamer, Wendbare Kamer+, Wilde Kamer, Wilde Kamer+, Onheilspellende Kamer, Omheilspellende Kamer+, Moedige Kamer, Moedige Kamer+, Onbevreesde Kamer, Onbevreesde Kamer+, Prestige Kamer, Prestige Kamer+, Gevaren Kamer, Gevaren Kamer+, Informele Kamer, Mysterieuze Kamer (Sora)
Kingdom Hearts 358/2 Days

Koninkrijkssleutel+
(キングダムチェーン+ Kingudamu Chēn+)
Kingdom Key+

"Een verbeterde Koninkrijkssleutel."
Kracht Verdediging
+115 +3 +15 +0 +3
+25 +3 +10 +3 +10 +3
Vaardigheden
1: Verdediger
2: Schade Controle
3: Tweede Kans
Verkregen
Duel Kamer++, Crisis Kamer, Crisis Kamer+, Razernij Kamer, Razernij Kamer+ (Sora)
Kingdom Hearts 358/2 Days

Koninkrijkssleutel++
(キングダムチェーン++ Kingudamu Chēn++)
Kingdom Key++

"De ultieme Koninkrijkssleutel."
Kracht Verdediging
+120 +3 +15 +5 +3
+30 +3 +12 +3 +15 +3
Vaardigheden
1: Verdediger
2: Schade Controle
3: Tweede Kans
Verkregen
Omega Kamer, Omega Kamer+, Kampioen Kamer, Kampioen Kamer+, Ultieme Kamer, Ultieme Kamer+ (Sora)
Kingdom Hearts Re:coded

Koninkrijkssleutel
(キングダムチェーン Kingudamu Chēn)
Kingdom Key

"De Sleutelhanger die oorspronkelijk aan je Sleutelzwaard zit. Zijn krachten zullen je in talloze gevechten helpen."
Lengte
Medium
Klok Vaardigheden
LV1 LV2
Auto-Potion Medic
LV3 LV4
Magic Upgrade Attack Upgrade 
Verkregen
Kies een droomwapen in de Duik naar het Hart en geef een andere wapen op.
Kingdom Hearts Re:coded

Koninkrijkssleutel 1.5
(キングダムチェーン1.5 Kingudamu Chēn 1.5)
Kingdom Key 1.5

Lengte
Medium
Klok Vaardigheden
LV1 LV2
Auto-Potion Medic
LV3 LV4
Magic Upgrade
Magic Bracer 
Attack Upgrade 
Verkregen
Versla 30 vijanden met de Koninkrijkssleutel.
Kingdom Hearts Re:coded

Koninkrijkssleutel 2.0
(キングダムチェーン2.0 Kingudamu Chēn 2.0)
Kingdom Key 2.0

Lengte
Medium
Klok Vaardigheden
LV1 LV2
Auto-Potion Medic
Shell
LV3 LV4
Magic Upgrade
Magic Bracer 
Attack Upgrade 
Verkregen
Versla 60 vijanden met de Koninkrijkssleutel 1.5.
Kingdom Hearts Re:coded

Koninkrijkssleutel 2.5
(キングダムチェーン2.5 Kingudamu Chēn 2.5)
Kingdom Key 2.5

Lengte
Medium
Klok Vaardigheden
LV1 LV2
Auto-Potion Medic
Shell
Protect
LV3 LV4
Magic Upgrade
Magic Bracer 
Attack Upgrade 
Verkregen
Kingdom Hearts Re:coded

Koninkrijkssleutel 3.0
(キングダムチェーン3.0 Kingudamu Chēn 3.0)
Kingdom Key 3.0

Lengte
Medium
Klok Vaardigheden
LV1 LV2
Auto-Potion Medic
Shell
Protect
LV3 LV4
Magic Upgrade
Magic Bracer 
Attack Upgrade 

Brick Wall 
Verkegen
Kingdom Hearts 3D:
Dream Drop Distance

Koninkrijkssleutel
(キングダムチェーン Kingudamu Chēn)
Kingdom Key
Koninkrijkssleutel
Koninkrijkssleutel

"Het Sleutelzwaard waar Sora zijn reis mee begon. Het heeft een gebalanceerde boost in Kracht en Magie."
Kracht Magie Lengte
5 4 75
Kans Kritiek Verbuiging
20% 5%
Verkregen
Sora's standaard wapen

De Koninkrijkssleutel (キングダムチェーン Kingudamu Chēn?, Kingdom Key) is het meest herkenbare en eerste Sleutelzwaard dat verschijnt in de Kingdom Hearts serie, en is de vorm die gebruikt wordt in bijna alle weergaven van het wapen. Het verscheen ergens in elk spel in de serie. De Koninkrijkssleutel+ en de Koninkrijkssleutel++ zijn verbeterde versies van de Koninkrijkssleutel in Kingdom Hearts 358/2 Days.

De Koninkrijkssleutel ontketent de ware kracht van Sora's Sleutelzwaard, hoewel het niet de sterkste Sleutelhanger is. Als zodanig is het de ware vorm van het Sleutelzwaard, wat betekent dat het ook de standaard vorm is van de Sleutelzwaarden van Roxas en Xion. De Koninkrijkssleutel wordt niet alleen gebruikt door Sora; Riku, Roxas en Xion hebben hem ook gebruikt en Koning Mickey wordt vaak gezien met de Koninkrijkssleutel D, een versie van het wapen met omgekeerde kleuren.

Voor Roxas en Xion is het Sleutelzwaard dat ze gebruiken in feite Sora's Sleutelzwaard, aanwezig op meerdere plaatsen tegelijk. Roxas krijgt ook een tweede Koninkrijkssleutel nadat hij Xion absorbeert. De Koninkrijkssleutel D, een omgekeerd gekleurde Koninkrijkssleutel die Koning Mickey gebruikt, is in feite het Sleutelzwaard van het Rijk van Duisternis, die hij zocht om Sora's Sleutelzwaard van het Rijk van Licht te spiegelen.

Verhaal[bewerken]

Kingdom Hearts[bewerken]

Wanneer Riku de deur in de Geheime Plaats opent en de Hartlozen binnenlaat, verschijnt de Koninkrijkssleutel op een van de eilanden, maar omdat Riku zijn hart heeft laten overnemen door duisternis, krijgt Sora, die ook een potentiële Sleutelzwaard Gebruiker is, het wapen.

Riku houdt het Sleutelzwaard heel even vast in Traverse Stad, maar geeft het weer terug aan Sora.

Wanneer Sora aankomt in het Holle Bastion om Kairi te redden, onthuld Riku dat het Sleutelzwaard voor hem was bedoeld en roept het op in zijn hand, waar het de oorspronkelijke vorm van de Koninkrijkssleutel krijgt. Wanneer Sora Riku opnieuw confronteert, laat de kracht van zijn hart het Sleutelzwaard terugkomen.

Kingdom Hearts: Chain of Memories[bewerken]

Door de regels van Kasteel Vergetelheid kan Sora niet van Sleutelhanger wisselen, maar kan hij wel de kracht van andere Sleutelhangers gebruiken door middel van Aanvalkaarten.

Wanneer Zexion zichzelf als Sora vermomt, gebruikt hij een neppe Koninkrijkssleutel.

Kingdom Hearts 358/2 Days[bewerken]

Roxas gebruikte de Koninkrijkssleutel toen hij een lid was van Organisatie XIII. Xion gebruikt deze vorm van het Sleutelzwaard de hele tijd.

Wanneer Roxas voor het eerst Synch Zwaard gebruikt, roept hij twee Koninkrijkssleutels op en verandert ze dan in de Eedhouder & Vergetelheid.

Kingdom Hearts II[bewerken]

Wanneer Roxas wordt aangevallen door een Schemer buiten het Oude Landhuis, probeert hij het wezen af te weren met zijn Struggle Knuppel, maar dat kan het wezen niet raken. Op dat moment vervangt de Koninkrijkssleutel de Struggle Knuppel in een waas van data en kan Roxas de Schemer verslaan. De Koninkrijkssleutel blijft verschijnen als Roxas met Niemanden moet vechten, tot hij aangevallen wordt door Axel in de Kelder van het Oude Landhuis. In plaats daarvan roept Roxas de Eedhouder & Vergetelheid op, maar na het verslaan van Axel en aangekomen in de kamer waar Sora slaapt, gebruikt hij de Koninkrijkssleutel een laatste keer om te proberen DiZ neer te slaan.

Kingdom Hearts coded[bewerken]

Data-Sora krijgt een data-versie van de Koninkrijkssleutel in zijn Duik naar het Hart. Het wordt vernietigd door Malafide in Agrabah, maar hij krijgt een nieuw Sleutelzwaard in het Holle Bastion. Volgens Koning Mickey is het Sleutelzwaard nauw verbonden met de kracht van het hart.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance[bewerken]

De Koninkrijkssleutel is Sora's eerste Sleutelzwaard. De Gepantserde Ventus Nachtmerrie gebruikt een zwarte Koninkrijkssleutel, maar dan in een omgekeerde greep, zoals Ventus. Als Riku de Nachtmerrie verslaat, verandert de Koninkrijkssleutel terug in zijn ware vorm en Riku gebruikt die om Sora's hart te sluiten en een portaal naar de buitenwereld te openen.

Ontwerp[bewerken]

De Koninkrijkssleutel is afgebeeld als een klassieke loper, ongeveer een meter lang, met een lange zilveren Sleutelhanger die zich uitstrekt vanaf het gevest, en een Mickey teken aan het einde van de Sleutelhanger. Het lemmet en de tanden van het Sleutelzwaard zijn zilver, de basis van de schacht is blauw, en de stootplaat is helder goud. De tanden van het Sleutelzwaard vormen de omtrek van een kroon, die overeenkomt met het kroon-amulet dat Sora draagt.

Het achterste deel van de naam van dit Sleutelzwaard verwijst naar zijn sleutel-achtige verschijning. Het eerste deel kan verwijzen naar het feit dat het Sleutelzwaard het enige ding is wat het grootste slot kan sluiten: Kingdom Hearts

Gameplay[bewerken]

Gameplay met de Koninkrijkssleutel varieert, omdat zijn combo normaal gesproken wordt beïnvloed door het aantal Combo Boosts en andere Combo-beïnvloedende vaardigheden waarmee de speler is uitgerust. De basis combo van het wapen in bijna alle spellen is een basis drie-slagen aanval: een zijwaartse zwaai, een voorwaartse steek en een draaiende slag, terwijl zijn luchtcombo een neerwaartse, dan opwaartse slag, eindigend met een draaiende slag midden in de lucht is.

In Kingdom Hearts 358/2 Days, hebben Roxas, Xion en Sora de mogelijkheid om dit wapen te gebruiken: Roxas en Xion met geen Kamer of de Niemand Kamer uitgerust, en Sora met elke Kamer behalve de Niemand Kamer en Pandora's Kamer.

Roxas en Xion hebben identieke combo's zonder Kamer en met de Niemand Kamer. Hun combo zonder een Kamer is de basis drie-slag combo, terwijl de Niemand Kamer-combo enigszins anders is. Het begint met een neerwaartse slag, gevolgd door een opwaartse slag met de mogelijkheid om de vijand in de lucht te slaan. Vanaf hier wordt een Y-combo gevraagd, in welk geval Roxas of Xion in de lucht springen en een neerwaartse slag uitvoeren, indien de combo wordt uitgevoerd. Met nog een druk op de Y-knop, zal Roxas of Xion's Y-combo sluiten met een glijdende slag van het Sleutelzwaard. Als je gewoon doorgaat, zal de combo eindigen met een standaard draaiende slag. De luchtcombo voor Roxas of Xions Niemand Kamer is merkbaar korter, met maar twee slagen. Het begint met een standaard neerwaartse slag en eindigt met een draaiende slag.

Sora's combo's met de Koninkrijkssleutel veranderen niet als hij met een andere Kamer is uitgerust. Het zal altijd dezelfde, standaard, drie-slag combo zijn: een zijwaartse slag, een voorwaartse stoot en een draaiende slag. Er worden nooit Y-combo's gevraagd. Zijn zwaai-snelheid is echter merkbaar sneller dan die van Roxas.

In Kingdom Hearts Re:coded laat de Koninkrijkssleutel Sora standaard grond- en luchtcombo's uitvoeren. Wat betreft Overclocks, heeft het ook heel standaard vaardigheden.

Andere Verschijningen[bewerken]

De Koninkrijkssleutel verschijnt ook in de geheime video's Another Side, Another Story... en The Gathering; in de eerste, dubbel hanteert Roxas het kort met de Eedhouder, nadat hij de Vergetelheid naar een vallende Riku heeft gegooid in De Wereld Die Nooit Was, terwijl in de laaste, Terra het uit de grond trekt op het Sleutelzwaard Kerkhof.

De meeste Kingdom Hearts koopwaar kenmerkt de Koninkrijkssleutel als Sora's wapen, inclusief de Volume One en Volume Three Sora figuren die verschijnen in de Formation Arts Figures. Naast het Sleutelzwaard te zijn dat verpakt is met "normale" Sora in de Series 1 Play Arts Figures, is het ook te zien met Roxas' figuur en de zeldzame Sora Limiet Vorm figuur.

De Koninkrijkssleutel wordt vaak gebruikt als een soort cursor, evenals het symbool voor aanvalsvaardigheden. Het logo van het Sleutelzwaard Kerkhof toont het Sleutelzwaard dat in de achtergrond wordt geworpen en de tekst oproept.

Galerij[bewerken]

Zie ook[bewerken]