Sleutelzwaard

Uit KHWiki NL
Jump to navigation Jump to search
"This is what lights the darkness. A chance to make everyone happy!"
—Sora tegen CLU over het Sleutelzwaard.
De Koninkrijkssleutel, het eerste Sleutelzwaard in de Kingdom Hearts serie.

Het Sleutelzwaard (キーブレード Kīburēdo?, Keyblade) is een mysterieus wapen uit de Kingdom Hearts serie. Het wordt gebruikt door het hoofdpersonage Sora en een aantal andere belangrijke karkaters. Het Sleutelzwaard is een belangrijk deel in het gevecht tussen Licht en Duisternis.

Ontwikkeling[bewerken]

Het originele ontwerp voor Sora en zijn wapen.

Volgens een interview met Tetsuya Nomura was het eerste wapen in de ontwikkeling eigenlijk een kettingzaag-achtig wapen, maar werd dat geschrapt voor het idee van het Sleutelzwaard.

Verhaal[bewerken]

Vroege geschiedenis[bewerken]

Lang voor de gebeurtenissen van de Duister Zoeker Saga, in de "tijd van sprookjes" toen de Wereld heel was, gaf Kingdom Hearts licht aan de wereld. Het bleef echter buiten het bereik van de mensheid, omdat het beschermt werd door zijn tegenhanger, het χ-zwaard. Velen verlangden naar het licht en hun hebzucht en jaloezie vormde de Duisternis in de Wereld. Om het licht van Kingdom Hearts te veroveren, maakten zij de eerste Sleutelzwaarden naar het beeld van het χ-zwaard en vochten met elkaar in een gigantische Sleutelzwaard Oorlog. In de oorlog vochten hen die het licht dienden, hen die de duisternis dienden, hen die balans zochten en hen die gewoon macht zochten. Zelfs degenen die niet verlangden naar het licht van Kingdom Hearts werden in het conflict verwikkeld. Het conflict nam het leven van duizenden, doofde het licht en sloot Kingdom Hearts op in de diepste duisternis. Het laatste slagveld van de Sleutelzwaard Oorlog werd het verlaten Sleutelzwaard Kerkhof, waar veel oude Sleutelzwaarden achterbleven.

Maar omdat er licht achterbleef in de harten van kinderen, was het in staat om de fragmenten van de Wereld tot verschillende werelden te maken. De overgebleven Sleutelzwaard Gebruikers besloten om het Sleutelzwaard te gebruiken om het Rijk van Licht te beschermen. Ze gingen wonen in werelden in het Rijk Daartussen, zoals het Land van Vertrek, waar het Rijk van Licht tegen het Rijk van Duisternis lag. Herinneringen aan de Sleutelzwaard Oorlog overleefden in vele legendes die verschilden van het gebruik van het Sleutelzwaard om de wereld te redden tot het gebruik van het Sleutelzwaard om chaos en destructie te zaaien.

Tien jaar voor Sora's eerste reis waren er acht bekende Sleutelzwaard Gebruikers: Meester Eraqus en zijn drie leerlingen, Terra, Aqua en Ventus, Meester Xehanort, Vanitas, de gepensioneerde Sleutelzwaard Meester Yen Sid en zijn leerling Mickey Mouse.

Als hij de Eilanden van het Lot bezoekt, voert Terra de Sleutelzwaard Erfenis Ceremonie uit met Riku, waardoor hij een potentiële Sleutelzwaard Gebruiker wordt. Aqua doet per ongeluk hetzelfde met Kairi in Stralende Tuin als deze haar Sleutelzwaard aanraakt. Ze wil het eigenlijk uitvoeren met Sora, maar besluit dit niet te doen als ze ziet dat Riku deze vaardigheid al bezit. Maar Sora krijgt de vaardigheid toch als Ventus zich samenvoegt met zijn hart na het verslaan van Vanitas en het breken van het χ-zwaard.

Als ze hem confronteren op het Sleutelzwaard Kerkhof legt Meester Xehanort uit aan Terra, Ventus en Aqua dat de Sleutelzwaarden op het Sleutelzwaard Kerkhof het enige is wat nog over is van de Sleutelzwaard Gebruikers na de Sleutelzwaard Oorlog.

Kingdom Hearts[bewerken]

Toen de werelden begonnen te verdwijnen, realiseerde Koning Mickey zich dat Kingdom Hearts zou worden geopend en ging naar het Rijk van Duisternis om het Sleutelzwaard van dat Rijk te vinden, waarmee hij de deur kon sluiten. Hij had echter ook iemand nodig die tegelijk met hem een Sleutelzwaard van het Rijk van Licht kon gebruiken, dus liet hij een brief achter voor Donald en Goofy, waarin hij vraagt of ze de gekozen Sleutelzwaard Gebruiker kunnen vinden en hem kunnen helpen in het redden van de werelden.

Als de Hartlozen de Eilanden van het Lot aanvallen, haast Sora zich naar het eiland om zijn vrienden te redden, maar komt erachter dat Riku en Kairi al verzwolgen zijn door de duisternis. Op dat moment verschijnt het Sleutelzwaard dat Terra aan Riku had beloofd op het eiland, maar omdat Riku zichzelf overgaf aan de duisternis, wordt Sora in plaats daarvan zijn gebruiker. Als Sora aankomt in Traverse Stad ontmoet hij Leon, die hem bescherming geeft en inzicht over het Sleutelzwaard en de Hartlozen. Leon en Yuffie willen dat Sora het Sleutelzwaard wegdoet, want de Hartlozen vrezen het Sleutelzwaard en zullen alles doen om de gebruiker van het wapen te vernietigen.

In Atlantica is Koning Triton woedend als hij erachter komt dat Sora de Sleutelzwaard gebruiker is en hij zegt hem dat hij als Sleutelzwaard gebruiker zich niet moet bemoeien met zaken in een andere wereld en dat Sora die regel geschonden heeft. Hij verklaart dat het Sleutelzwaard alleen vrede kan verbreken en verderf kan brengen.

Sora gebruikt het Sleutelzwaard om de Sleutelgaten van de werelden die hij bezoekt te sluiten, maar als hij aankomt bij het Holle Bastion onthuld Riku dat het Sleutelzwaard voor hem bedoelt was en hij neemt hem terug. Maar Sora confronteert Riku opnieuw en omdat de kracht van zijn hart groter is, krijgt hij het Sleutelzwaard terug.

Verward en boos rent Riku weg en wordt gevonden door Ansem , Zoeker van Duisternis, die Riku overtuigt dat hij Ansem zijn lichaam moet laten bezitten zodat hij meer kracht krijgt. Terwijl hij Riku bezit, roept Ansem het Sleutelzwaard van Harten op, gemaakt van de verzamelde harten van de Prinsessen van Hart, om het Laatste Sleutelgat te openen. Maar zowel het Sleutelzwaard als het Sleutelgat blijven incompleet door het ontbreken van Kairi's hart. Als Sora de bezeten Riku confronteert, onthuld Ansem dat Kairi's hart in Sora zit en hij valt Sora aan om het af te pakken. Sora verslaat hem, maar om Kairi's hart te herstellen en het Laatste Sleutelgat te sluiten, gebruikt hij het Sleutelzwaard van Harten op zichzelf. Dit voltooit het Sleutelgat en laat de harten van de Prinsessen terugkeren naar hun lichaam, maar Sora verandert in een Hartloze tot zijn lichaam hersteld is door Kairi's licht.

Nadat Sora, Donald en Goofy Ansem verslagen hebben en de deur naar Kingdom Hearts willens sluiten, verschijnt Koning Mickey met de Koninkrijkssleutel D, het Sleutelzwaard van het Rijk van Duisternis. Met zijn hulp en die van de herstelde Riku, sluiten ze de deur en redden de werelden van de aanval van duisternis.

Kingdom Hearts: Chain of Memories[bewerken]

Aangezien Sora zijn herinneringen en gevoelens als Hartloze behield, iets wat maar één ander persoon had gedaan, raakt Axel geïnteresseerd in waarom het Sleutelzwaard Sora had gekozen. Moe van Xemnas' heerschappij, spant Marluxia samen met Larxene om Naminé te gebruiken om Sora's herinneringen te veranderen zodat ze zijn kracht kunnen gebruiken om de Organisatie over te nemen.

Kingdom Hearts 358/2 Days[bewerken]

Omdat hij Sora's Niemand is, kan Roxas het Sleutelzwaard gebruiken. Xion wordt gecreëerd door Xemnas zodat er een Sleutelzwaard gebruiker is die trouw is aan de Organisatie. Na Xions vernietiging, krijgt Roxas de vaardigheid om twee Sleutelzwaarden te gebruiken. Het Sleutelzwaard werd gebruikt als deel van Xemnas' plan om Kingdom Hearts te creëren.

Kingdom Hearts II[bewerken]

Sora gebruikt het Sleutelzwaard om nieuw paden naar nieuwe werelden te openen en Koning Mickey verschijnt op sommige momenten om hem te helpen. Riku krijgt zijn eigen Sleutelzwaard, Weg naar de Dageraad, voor hij zich aansluit bij Sora in de Wereld Die Nooit Was. Tijdens de aanval van de Hartlozen op deze wereld, geeft Riku de Omhelzing van het Lot aan Kairi.

Kingdom Hearts coded[bewerken]

Data-Sora gebruikt een digitale versie van het Sleutelzwaard om de data van de werelden te bevrijden van Virus Blokken en de Data Sleutelgaten te sluiten. Zijn Sleutelzwaard wordt vernietigd in Agrabah, maar hij krijgt een nieuwe in het Holle Bastion. Koning Mickey legt uit dat dit Sleutelzwaard verbonden is aan de kracht van het hart, wat kan betekenen dat dit Sleutelzwaard echt is.

Koning Mickey gebruikt zijn oude Sleutelzwaard, Sterrenzoeker, om de Hartlozen te verslaan die het Disney Kasteel aanvallen.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance[bewerken]

Sora en Riku ondergaan het Teken van Meesterschap Examen om echte Sleutelzwaard Meesters te worden. Na zijn terugkeer gebruikt Meester Xehanort zijn Sleutelzwaard om Sora in zijn dertiende lichaam te veranderen. Later wordt onthuld dat Lea ook een Sleutelzwaard Gebruiker is geworden.

Verschijning[bewerken]

Alle Sleutelzwaarden delen dezelfde kenmerken die lijken op een sleutel: een stootplaat met een handvat, een schacht en de tanden. De enige uitzondering is de Fenrir, die ontworpen is als Stiftcilinderslot sleutel.

Creatie[bewerken]

Het Sleutelzwaard van Harten, wiens bestaan een pad naar Kingdom Hearts opent, kan worden gemaakt met de vereniging van zeven harten van puur licht.

De methode voor het maken van gewone Sleutelzwaarden is niet bekend, hoewel een aantal nieuw-gemaakt Sleutelzwaarden wel verschijnen in de serie. Riku's Sleutelzwaard, de Weg naar de Dageraad, werd gecreëerd door het gebruik van Zieleneter als een tussenschakel. Data-Sora's kracht van zijn hart zorgde ervoor dat hij een echt Sleutelzwaard kreeg toen zijn kunstmatige werd vernietigd door Malafide.

Sleutelzwaard Gebruikers[bewerken]

Roxas kan de Eedhouder & Vergetelheid tegelijk gebruiken.
"Well, you'll find they're picky about their owners."
—Terra tegen Braig

Het Sleutelzwaard kan alleen gebruikt worden door een gekozen persoon, maar iemand met de kracht van hart om een Sleutelzwaard te gebruiken, kunnen een Sleutelzwaard geven of krijgen van anderen of ze gebruiken als ze achtergelaten zijn. Een gebruiker kan een Sleutelzwaard naar wens oproepen en laten verdwijnen. Iemand die niet in staat is een Sleutelzwaard te gebruiken, kunnen hem niet houden, ook al geeft een Sleutelzwaard gebruiker aan hem. Sora en Roxas hebben de kracht om twee Sleutelzwaarden tegelijk te gebruiken, maar het is niet duidelijk of zij de enigen zijn die dit kunnen.

Het is ook mogelijk dat een Sleutelzwaard Gebruiker die het niveau van Meester heeft behaald iemand kiest als opvolger. Dit wordt vaak gedaan door de Sleutelzwaard Erfenis Ceremonie, maar kan ook informeel uitgevoerd worden als de Gebruiker een kandidaat zijn Sleutelzwaard laat aanraken of als hun harten met elkaar verbonden zijn.

Krachten[bewerken]

"The Keyblade. A truly marvelous weapon...were it only in more capable hands."
—Xemnas tijdens het eerste bezoek aan Holle Bastion in Kingdom Hearts II'.

Het belangrijkste vermogen van het Sleutelzwaard is de kracht om elk slot te openen of op slot te doen, of het nu een fysiek object is of zelfs het hart van een persoon of wereld. Het vermogen om een hart te openen maakt het een effectief wapen tegen Hartlozen en Niemanden, maar trekt deze wezens ook aan. De kracht over het hart van een wereld zorgt ervoor dat een gebruiker de barrières tussen werelden kan openen of sluiten of zelfs het het hart van de wereld op slot te doen om het te beschermen tegen de duisternis. Sleutelzwaarden gebruiken deze kracht door het uitstralen van een dunne, heldere straal licht, maar kan ook werken door het Sleutelzwaard direct in iemands borst te steken.

In een gevecht worden Sleutelzwaarden op eenzelfde manier gebruikt als zwaarden. Hoewel de meeste Sleutelzwaarden geen scherpe rand hebben of de schijnbare zwakte van sommige ontwerpen, dienen Sleutelzwaarden als uitstekende stompe wapens en bovennatuurlijk precieze snijwerktuigen. Sleutelzwaarden kunnen gebruikt worden om de kracht van licht en duisternis te geleiden en zijn ook natuurlijke kanalen voor magie. Zelfs Sleutelzwaard gebruikers zonder training kunnen magie gebruiken met kracht die de kracht van professionele magiërs evenaart.

Sleutelzwaard gebruikers kunnen ook de grootte en vorm van het Sleutelzwaard aanpassen. Dit kan gebruikt worden om het als wapen te versterken of om het Sleutelzwaard te veranderen in een voertuig, een "Sleutelzwaard Glijder", waarmee de gebruikers door de Lanen Daartussen kan reizen. Een Sleutelzwaard gebruiker kan ook een Sleutelhanger of Kamer aan hun Sleutelzwaard vastmaken om het Sleutelzwaard te veranderen en het andere krachten te geven. Door het vastmaken van een Sleutelhanger verandert ook het effect waarmee je het Sleutelzwaard oproept.

Belangrijke Sleutelzwaard Gebruikers[bewerken]

Hoofdartikel: Lijst met Sleutelzwaard Gebruikers

Sora[bewerken]

Het belangrijkste karakter dat het Sleutelzwaard gebruikt is Sora. Zijn vaardigheid om het Sleutelzwaard te gebruiken was een groot deel van het verhaal in Kingdom Hearts. Hij heeft meer Sleutelzwaarden dan wie ook gebruikt in de Kingdom Hearts serie door het vastmaken van verschillende Sleutelhangers aan zijn Sleutelzwaard, de Koninkrijkssleutel.

Sora's Sleutelzwaard is een "Sleutelzwaard van Harten van Werelden"[citaat nodig] en bijna al zijn Sleutelhangers representeren een belangrijk voorwerp uit de wereld die hij gered heeft. Sleutelhangers die Sora krijgt van zijn vrienden of voor het verslaan van tegenstanders in het Olympus Colosseum, gebruiken altijd een teken dat symbolisch is voor dat karakter. Hoewel Sora's Sleutelzwaard geen "Sleutelzwaard van Harten van Mensen" is, is het mogelijk dat door de connectie tussen zijn hart en het hart van degene die hij ontmoet, hij de kracht van die persoon kan gebruiken. De Eedhouder en Vergetelheid die Sora en Roxas gebruiken belichamen Sora's herinneringen aan Kairi en Riku en Roxas eed aan Xion voor haar dood (Eedhouder) en haar overlijden (Vergetelheid) en daarom is het mogelijk dat sommige Sleutelhangers dienen als fysieke belichaming van de herinneringen over mensen die belangrijk voor hen zijn. Sleutelzwaarden die hele werelden representeren werken waarschijnlijk op dezelfde manier en worden gevormd van Sora's herinneringen aan die wereld.

Koning Mickey[bewerken]

De Koning van Disney Kasteel gebruikt de Koninkrijkssleutel D, die er hetzelfde uitziet als de Koninkrijkssleutel, maar dan met omgekeerde kleuren. In Kingdom Hearts Birth by Sleep en Kingdom Hearts coded gebruikt hij de Sterrenzoeker, het Sleutelzwaard dat hij gebruikte tijdens zijn dagen als leerling van Yen Sid.

Riku[bewerken]

Sora's beste vriend en rivaal. Hij gebruikt de Weg naar de Dageraad, maar in Kingdom Hearts pakt hij Sora's Sleutelzwaard tijdelijk af. In Kingdom Hearts en Kingdom Hearts: Chain of Memories gebruikt hij de Zieleneter als wapen tot het transformeert in de Weg naar de Dageraad.

Roxas[bewerken]

Sora's Niemand en het dertiende lid van Organisatie XIII. Roxas bezit ook de vaardigheid om het Sleutelzwaard te gebruiken, waar Xemnas misbruik van maakte door Roxas talloze harten te laten verzamelen. Door het absorberen van zijn replica, Xion, krijgt Roxas de vaardigheid om twee Sleutelzwaarden te gebruiken, wat hij weer aan Sora doorgeeft als hij met hem fuseert. Roxas gebruikt Kamers, die min of meer hetzelfde dienen als Sleutelhangers.

Terra, Aqua en Ventus[bewerken]

Drie Sleutelzwaard gebruikers en leerlingen van Meester Eraqus. Ze delen een gemeenschappelijke vijand, Meester Xehanort, en lijden elk een verschrikkelijk lot aan het einde van Kingdom Hearts Birth by Sleep. Terra's lichaam wordt overgenomen door Meester Xehanort en wordt Terra-Xehanort, Ventus raakt in een coma nadat zijn hart beschadigt wordt door Vanitas en Aqua blijft achter in het Rijk van Duisternis. Alle drie wachten ze tot Sora ze komt redden van hun gruwelijke lot.

Meester Xehanort[bewerken]

Meester Xehanort is de belangrijkste schurk in de Kingdom Hearts serie en heeft een aantal incarnaties, waarvan sommigen het Sleutelzwaard kunnen gebruiken. Hijzelf is een Sleutelzwaard Meester die van plan is om de Sleutelzwaard Oorlog opnieuw te beginnen, Terra-Xehanort heeft dezelfde vaardigheden, maar lijdt aan geheugenverlies en vergeet hoe hij ze moet gebruiken tot vlak voor hij zich splitst in een Hartloze, Ansem, en een Niemand, Xemnas. Ansem kon alleen het Sleutelzwaard gebruiken toen hij Riku's lichaam bezat en Tetsuya Nomura heeft gezegd dat Xemnas de vaardigheid ook had, maar er geen gebruik van maakte.[citaat nodig] De jonge versie van Meester Xehanort, Jonge Xehanort kan het Sleutelzwaard gebruiken als hij bezeten wordt door Meester Xehanort en Geen Hart, een data simulatie van Meester Xehanort in zijn Sleutelzwaard Pantser, gebruikt een data-versie van Meester Xehanorts Sleutelzwaard.

Sleutelzwaarden[bewerken]

Zie Ook[bewerken]