Terra

Page last edited 864 dagen 4 uur geleden
Uit KHWiki NL
Jump to navigation Jump to search
Terra

Terra KHBBS.png

Engels Terra Somebody Emblem.png

Katakana テラ
Romaji Tera
Stemacteurs (Ja:) Ryōtarō Okiayu
(En:) Jason Dohring
Thuiswereld Land van Vertrek
Spellen Kingdom Hearts Birth by Sleep
Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance
Kingdom Hearts 0.2 Birth by Sleep -A fragmentary passage-
"You have to be strong. Strength of heart will carry you through the hardest of trials."
—Terra tegen Assepoester bij hun eerste ontmoeting

Terra (テラ Tera?, Terra) is een van de hoofdpersonen in Kingdom Hearts Birth by Sleep. Samen met zijn beste vrienden Ventus en Aqua, is Terra een Sleutelzwaard leerling en het is zijn droom om de rang van Meester te bereiken.

Zijn naam betekent "Aarde" in het Latijns, Italiaans en Portugees, vergelijkbaar met Riku's naam, dat in het Japans "land" betekent.

Verhaal[bewerken]

Voor Kingdom Hearts Birth by Sleep[bewerken]

Terra besteedt zijn dagen als Sleutelzwaard leerling in het Land van Vertek, waar hij traint onder Meester Eraqus, samen met zijn vriend, Aqua. Terra droomt ervan om Sleutelzwaard Meester te worden.

Op een dag tijdens de training bezoekt Meester Xehanort het Land van Vertrek en brengt Ventus met hem mee. Hij vraagt Meester Eraqus om voor de jongen te zorgen en hem op te leiden als een Sleutelzwaard gebruiker. Terra begroer Ventus en hij en Aqua stellen zichzelf voor, maar wanneer Terra hem vragen stelt over zichzelf, zakt Ventus in elkaar met een kreet van kwelling. Meester Eraqus legt uit dat Ventus geen geheugen heeft. Ventus wordt een paar dagen later wakker.

Later begint Ventus aan zijn training, samen met Terra en Aqua, en de drie worden al snel vrienden. Terra oefent vaak met Ventus. Na een lange dag trainen vertelt Terra aan Ventus en Aqua over zijn droom om een Sleutelzwaard Meester te worden en geeft hij Ventus zijn Houten Sleutelzwaard om te gebruiken in plaats van het Houten Zwaard van Ventus. Hij zegt dat hij, Ventus en Aqua allemaal dezelfde droom delen.

Terra gebruikt de duisternis tijdens het Teken van Meesterschap examen.

Vier jaar na de aankomst van Ventus nemen Terra en Aqua het Teken van Meesterschap examen af om Meesters te worden, maar alleen Aqua slaagt en Terra niet, omdat hij zijn duisternis niet tegen kan houden. Zonder dat ze het weten is Meester Xehanort verantwoordelijk voor Terra's duisternis tijdens het examen.

Verrast en terneergeslagen omdat hij duisternis in zijn hart heeft, loopt Terra naar buiten waar hij benadert wordt door Meester Xehanort. Die zegt Terra dat hij niet moet proberen de duisternis tegen te houden, maar te besturen.

Kort daarna worden Terra en Aqua op een queeste gestuurd om de vermiste Meester Xehanort te vinden en de Onervarenen tegen te houden. Eraqus zegt tegen Terra dat hij een tweede kans krijgt om zichzelf waardig te tonen. In de tussentijd laat Meester Eraqus Aqua Terra volgen om te zien of hij de duisternis gebruikt.

Malafide biedt Terra aan haar te helpen.

Tijdens zijn reis komt Terra veel schurken tegen in de werelden die hij bezoekt. Malafide is geïnteresseerd in hem en werd geïnformeerd over zijn aankomst in het Betoverd Koninkrijk door Meester Xehanort. Ze gebruikt de duisternis in zijn hart om hem in trance te brengen en laat hem het hart van de slapende Prinses Aurora stelen. Deze gebeurtenis kwelt Terra voor de rest van zijn reis.

Meester Xehanort roept hem op om naar het Sleutelzwaard Kerkhof te komen, waar hij hem vertelt over Vanitas en het gevaar dat hij vormt. Hij vraagt Terra om met Vanitas af te rekenen en stuurt hem naar de Stralende Tuin.

Als hij aankomt in de Stralende Tuin, ziet hij Meester Xehanort de stad in lopen en volgt hem. Wanneer hij echter een gigantische Onervarene ziet, gaat hij daar achteraan en wordt herenigt met Ventus en Aqua. De drie vechten tegen het Drievoud Pantser en verslaan het. Nadat hij leert dat Aqua hem in de gaten houdt op bevel van Meester Eraqus, gaat Terra weg.

Terra herenigt met Aqua en Ventus.

Nadat hij zijn vrienden verlaat, komt Terra Braig tegen, die beweert dat hij Meester Xehanort gevangen houdt onder de Buitenste Tuinen en eist dat Terra hem daar ontmoet. Terra komt aan bij de Zuiveringsinstallatie en ziet Meester Xehanort vastgeketend aan een pilaar. Braig daagt Terra uit voor een gevecht en zegt dat hij het Sleutelzwaard voor zichzelf wil hebben. Met aanmoediging van Meester Xehanort verslaat Terra Braig en gebruikt de duisternis om Braigs gezicht te verwonden, die snel vlucht. Met de duisternis bevrijdt hij ook Meester Xehanort, maar Terra is teleurgesteld dat hij de duisternis niet onder controle had. Meester Xehanort stelt hem gerust en zegt dat Meester Eraqus te bang is voor de duisternis en dat licht en duisternis in balans moeten blijven.

Meester Xehanort biedt Terra aan om zijn leerling te worden.

Meester Xehanort zegt dat Meester Eraqus bang is voor Terra en vraagt hem om zijn leerling te worden, zodat ze samen de balans tussen licht en duisternis kunnen herstellen en hij zegt hem dat hij meer werelden moet zien. Als Terra de Stralende Tuin wil verlaten, haalt Ventus hem in en vraagt of hij mee mag. Terra wijst hem af, maar zegt hem dat hij weet dat hij er voor hem is als hij hem nodig heeft.

Terra komt aan in Olympus Colosseum, waar hij Hades tegenkomt die een krachtige strijder zoekt om te manipuleren en tegen Zeus te gebruiken. Hij haalt Terra over om mee te doen aan de Spelen zodat hij kan leren zijn duisternis te overwinnen. Als Terra de eerste rondes zonder moeite haalt, gebruikt Hades duisternis om Zack te besturen, die tegen Terra vecht in de volgende ronde. Terra verslaat Zack en redt hem van Hades en Zack noemt Terra een held.

Nadat hij gevangen wordt Diep in de Ruimte, ontsnapt Terra samen met Dr. Jumba en helpt hem om Experiment 626 te bevrijden. Wanneer Experiment 626 Terra's Wegvinder steelt, beseft hij hoeveel de band met Ventus en Aqua voor hem betekent en hij moedigt Experiment 626 aan om te leren wat vriendschap is.

Terra kiest Riku als opvolger.

Enige tijd later wordt Terra naar een warm licht toegetrokken, wat hem naar de Eilanden van het Lot leidt. Daar vindt hij een Paopu Vrucht, wat hem herinnert aan de legende die Aqua vertelde over de Wegvinders. Hij ziet twee jongens, Sora en Riku, en voelt licht in Riku. Terra praat met Riku, die hem vertelt dat hij sterk wil worden zodat hij zijn vrienden kan beschermen en Terra besluit om de Sleutelzwaard Erfenis Ceremonie uit te voeren, waardoor Riku in de toekomst een Sleutelzwaard kan gebruiken.

Terra vecht met zijn Meester.

Meester Xehanort roept Terra terug naar het Sleutelzwaard Kerkhof en vertelt hem dat Ventus Meester Eraqus wil confronteren over zijn verleden en dat hij in gevaar is. Vastberaden om zijn vriend te beschermen, komt Terra net op tijd aan in het Land van Vertrek om de aanval van Eraqus te blokkeren. Hij gooit Ventus in een portaal naar de Eilanden van het Lot en verslaat Eraqus met behulp van zijn duisternis. Hoewel ze beide hun acties betreuren, wordt Eraqus plotseling vermoord door Meester Xehanort, die Terra aanmoedigt om zichzelf over te geven aan de duisternis. Hij vertelt Terra om naar het Sleutelzwaard Kerkhof te komen om het einde van Aqua en Ventus te zien en laat een vloed van duisternis los die de wereld vernietigt.

Terra, nu bezeten door Meester Xehanort, is gevangen door zijn eigen Sleutelzwaard Pantser.

Als hij aankomt op het Sleutelzwaard Kerkhof, wordt Terra herenigt met Aqua en Ventus. Terra legt uit wat er met hun Meester is gebeurd en geeft toe dat hij in de gaten gehouden moest worden, maar belooft om nooit meer het verkeerde pad op te gaan. Aqua waarschuwt hem dat duisternis bestaat uit haat en woede en dat, als Terra hier kwam voor wraak, Meester Xehanort al gewonnen had. Meester Xehanort arriveert met Vanitas en legt zijn bedoeling om het χ-zwaard te maken uit. In het daaropvolgende gevecht tegen Meester Xehanort en Vanitas, gebruikt Terra de duisternis om de Meester aan te vallen. Hoewel hij wint, is het χ-zwaard gecreëerd en gebruikt Meester Xehanort zijn Sleutelzwaard om zijn hart in Terra's lichaam te plaatsen, waardoor hij het over kan nemen. Terra's Achtergebleven Wil gebruikt zijn Sleutelzwaard Pantser om Terra-Xehanort te verslaan. Terra-Xehanort verdwijnt in het licht dat uit het vernietigde χ-zwaard komt, maar de Achtergebleven Wil blijft achter.

Nadat Aqua Terra-Xehanort verslaat in de Stralende Tuin, verzet Terra's hart zich tegen dat van Meester Xehanort, waardoor Terra-Xehanort zijn hart moet sluiten en zijn geheugen verliest.

Zelfs na dit blijven Terra en Meester Xehanorts harten met elkaar strijden in Terra-Xehanorts lichaam. Terra verklaart dat hij de duisternis niet langer vreest en belooft om zich tegen Meester Xehanort te blijven verzetten, die de aanwezigheid van Meester Eraqus in Terra's hart voelt. Meester Xehanort vertelt Terra dat hij veel plannen heeft, zelfs als hun conflict nog een lange tijd doorgaat.

Kingdom Hearts coded[bewerken]

Wanneer Data-Naminé Data-Sora de extra herinneringen geeft die in Japies Journaal waren geplaatst, verschijnt er een afbeelding van Terra, samen met Ventus en Aqua. Ze zegt dat Terra een van degenen is die Sora moet redden.

Later bespreken Mickey en Yen Sid hun zoektocht naar Terra, Ventus en Aqua en hoe alleen Terra's locatie onbekend blijft.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance[bewerken]

"The main reason I kept dreaming about seeing the outside world... was 'cause of him."
—Riku herinnert zich Terra.
Xehanorts illusies van Terra en Aqua verschijnen voor Sora.

Wanneer Sora aankomt in De Wereld Die Nooit Was, wordt hij door de Organisatie in een nachtmerrie geplaatst, waarin hij herinneringen aan Riku en Kairi achtervolgt. Als hij hen inhaalt in de Verwrongen Stad, nemen de illusies de vorm aan van Terra en Aqua en hijzelf die van Ventus. Sora is verward, maar de illusies pakken zijn hand vast voor ze terug veranderen in Riku en Kairi en verder lopen. Terwijl Riku Sora probeert wakker te maken vanaf zijn eigen kant van de droom, herinnert Sora zich dat Aqua naar de Eilanden van het Lot kwam en wordt bijna wakker.

Visioenen van Terra en Sora's andere vrienden worden door zijn hart geproduceerd om hem te helpen.

Ansem verschijnt echter in Sora's droom op het laatste moment en gooit hem terug in de nachtmerrie. Xigbar en Xemnas verschijnen in de nachtmerrie om hem tot wanhoop te drijven door de onvermijdelijkheid van hun plan uit te leggen en te spelen met zijn onzekerheden, maar een opstandige Sora zegt dat hoewel hij misschien niet door het Sleutelzwaard gekozen is, hij altijd trots zal zijn om er voor zijn vrienden te zijn, waaronder Terra en alle anderen.

Kort daarna valt Ansem Riku aan om zijn lichaam nogmaals over te nemen. Voor ze vechten zegt Riku dat Ansem hem aan Terra doet denken en besluit om Ansem een deel van zijn licht te maken. Later, wanneer Meester Xehanort zijn plannen aan Mickey uitlegt in Waar Niets Samenkomt, onthult hij dat het Terra's lot is om als lichaam te dienen en dat hij daarom niet een van de zeven bewakers van het licht kan zijn.

Andere Verschijningen[bewerken]

Terra en Ventus in Blank Points.

Blank Points[bewerken]

"I am who I am...because of them."
—Sora tegen Kairi over Terra, Ventus en Aqua.

Terra is te zien in het Land van Vertrek met een slapende Ventus, waar hij zijn vriend wakker maakt en ze allebei Sora's naam uitspreken met hernieuwde hoop. Sora besluit om een nieuwe queeste te ondergaan om Terra, Ventus en Aqua te zoeken en ze te redden.

Persoonlijkheid[bewerken]

Terra's kalme uiterlijk verhult een hart dat voor zijn vrienden zal vechten, maar constant verleidt wordt door duisternis, net als bij Riku. Zich niet bewust van het feit dat Meester Xehanort hem in de duisternis probeert te lokken, wordt hij gedwongen om hen die speciaal voor hem zijn te betwijfelen en realiseert alleen wat hij fout heeft gedaan nadat hij het gedaan heeft. Hoewel hij niet goedgelovig is, kan Terra anderen te snel vertrouwen, wat veel schurken in hun voordeel gebruiken. Zijn ervaringen met duisternis geven hem een negatieve uitstraling, maar Terra houdt zijn band met Ventus en Aqua in hoog aanzien en is bereid voor ze te vechten, ondanks zijn verbondenheid met de duisternis en wil ze nog lang na te zijn bezeten helpen. Dit is te zien bij Terra-Xehanort, Xemnas en de Achtergebleven Wil, die allemaal demonstreren hoe Terra's vervaagde bewustzijn handelt namens Ventus en Aqua. Hij heeft veel respect voor Meester Eraqus en ziet hem als een surrogaat vader, wat hij verkondigt aan Meester Xehanort, hij huilt bij de door van Meester Eraqus en is zichtbaar blij wanneer hij onthult dat Meester Eraqus zich in zijn hart bevindt.

Uiterlijk[bewerken]

Terra is een lange jongeman met bruin haar dat tot aan zijn nek reikt aan de achterkant en rommelige, verticale stekels heeft. Hij heeft blauwe ogen en een lichtbruine huid. Hij lijkt erg op een Jonge Xehanort, behalve de kleur van zijn haar, ogen en huid en zijn uiterlijk wordt overgedragen aan Terra-Xehanort en Xemnas, aangezien ze beide Terra's lichaam zijn. Nadat hij bezeten wordt door Meester Xehanort, wordt zijn haar zilverwit, zijn ogen geel en zijn huid donkerder. Later worden zijn ogen bruin.

Net als zijn vrienden draagt Terra twee kruisende banden over zijn borst, hoewel zijn rode tot veel lager reiken en lijken op gekruiste bretels. Anders dan Ventus en Aqua draagt Terra geen insigne op deze banden. In plaats daarvan heeft hij een gouden insigne op zijn riem. Hij draagt een strak, zwart shirt dat laat zien dat hij gespierd is. Terra's broek heeft een Japanse stijl; zijn riem is vastgebonden als een obi-sjerp en hij draagt een hakama (een traditionele samurai broek met grote plooien). Zijn hakama is donkergrijs aan de bovenkant met lussen voor zijn riem en twee knoopjes die allebei los zijn. De rest van zijn hakama is lichtbruin met een lichtere streep aan de onderkant. Terra draagt een zwarte polsband om zijn rechterarm en aan zijn linkerarm draagt hij zijn pantser.

Net als Ventus en Aqua draagt Terra zijn pantser aan zijn arm. Zijn pantser heeft gelijkenissen met die van zijn vrienden. Terra's pantser deelt de sierlijke, gouden bovenkant met Ventus en het lange gesegmenteerde gedeelte met Aqua, hoewel die van Terra veel langer is en reikt tot aan zijn hand. De segmenten zijn afwisselend donkergrijs en donkerrood. Hij draagt ook een vingerloze handschoen en een zwarte pantserhandschoen aan zijn onderarm, over het gesegmenteerde pantser, wat ook stukken rood pantser heeft. Zijn gepantserde schoenen zijn donkerbruin en goud.

Terra, Ventus en Aqua roepen hun pantser op.

Door het pantser op zijn arm aan te raken, roept Terra zijn Sleutelzwaard Pantser op. In "Birth by Sleep" is dit pantser donkerbruin, goud en rood. Doffe, oranje lijnen versieren het pantser. Aan de achterkant van zijn laarzen zitten rode, naar boven gekeerde haken. Hij draagt een marineblauwe cape en een helm met een donker vizier. Zijn helm heeft twee lange, rode uitsteeksels. In Kingdom Hearts Birth by Sleep zijn de kleuren van zijn pantser helderder en ontbreekt de cape. Het donkerbruin is nu zwart, net als zijn vizier.

Vaardigheden[bewerken]

Sleutelzwaard en vechtstijl[bewerken]

Terra is de sterkste van het trio. Hij gebruikt langzame, maar heel zware en sterke aanvallen om zijn vijanden te verslaan. Hij heeft een affiniteit voor Aarde en Duisternis. Terra heeft een groot assortiment Aanval Commando's dat bestaat uit zware aanvallen, zoals Ars Solum, Brutal Blast, Windcutter en Zantetsuken. Hij kan ook aarde-gebaseerde aanvallen gebruiken, zoals Geo Impact en Meteor Crash, en duister-gebaseerde aanvallen, zoals Dark Haze en Chaos Blade. Twee andere aanvallen hebben betrekking tot zijn HP: Limit Storm, wat meer schade aanricht met lage HP en Sacrifice, wat HP gebruikt voor een sterke aanval. Terra gebruikt zijn aarde element in zijn exclusieve Genadeslag Commando's Rijzende Rots, Duistere Ster en zijn ultieme Genadeslag Vernietiging. Willekeurig Eind is ook exclusief voor Terra.

Magie[bewerken]

Hoewel hij niet zo bedreven is in magie als Aqua, heeft Terra een groot assortiment aan spreuken, waaronder vier exclusieve spreuken. Terra's affiniteit voor Aarde laat hem de krachtige Quake en Meteor spreuken gebruiken en de kracht van duisternis laat hem Dark Firaga gebruiken. Hij kan ook Warp gebruiken om een vijand uit te vagen, maar die laat geen prijzen vallen.

Overig[bewerken]

Naast een variëteit aan vaardigheden die alle drie de hoofdpersonen kunnen gebruiken, heeft Terra drie exclusieve Commandostijlen en drie exclusieve Shotlocks. Zijn eerste exclusieve Commandostijl is Kritieke Impact, wat langzame, maar sterke aanvallen gebruikt. Zijn tweede stijl is Rotsbreker, wat gebruik maakt van het aarde element en krachtige grond aanvallen. Zijn derde stijl is Duistere Impuls, wat gebruik maakt van duisternis en vijanden raakt met langzame, krachtige aanvallen, maar ook met projectielen.

Twee van zijn exclusieve Shotlocks gebruiken de kracht van duisternis, Sonic Shadow en Dark Volley. Zijn krachtigste Shotlock, Ultima Cannon, verandert zijn Sleutelzwaard in een kanon.

Wapens[bewerken]

Terra's exclusieve Sleutelzwaarden zijn voornamelijk gebaseerd op het aarde element, wat verwijst naar de Latijnse betekenis van zijn naam, en het duisternis element, wat zijn affiniteit met duisternis weergeeft. De Aardschudder en Donkere Knauw kunnen gezien worden als zwakkere Sleutelzwaarden en de Einde van de Aarde en Chaosbrenger kunnen gezien worden als de verbeterde versies van deze Sleutelzwaarden. Zijn exclusieve Sleutelzwaarden zijn voornamelijk gericht op kracht, wat duidelijk aangegeven wordt doordat de Chaosbrenger de hoogste Kracht in het spel heeft. Hij gebruikt een Houten Sleutelzwaard om te trainen, maar hij heeft die aan Ventus gegeven. Zijn versies van gewone Sleutelzwaarden zijn langer dan die van Ventus en Aqua. Wanneer Terra zijn Sleutelzwaard oproept, verschijnen er blokken en ringen die ontworpen zijn naar zijn eerste Sleutelzwaard draaiend om zijn pols.

Galerij[bewerken]

Trivia[bewerken]

  • Terra's Japanse stemacteur is Ryotaro Okiayu. Tetsuya Nomura vertelde in een interview dat hij Okiayu koos omdat zijn stem elementen van zowel Chikao Otsuka, de stemacteur van Meester Xehanort, en Akio Otsuka, de stemacteur van Xehanort, bevatte.
  • Omdat hij in de eerste trailers nog geen naam had, dachten veel commentatoren vanwege zijn uiterlijk dat hij Zack Fair van Final Fantasy VII was.