Vexen

Uit KHWiki NL
Vexen

Vexen KHD.png

Engels Vexen Nobody.png

Katakana ヴィクセン
Romaji Vikusen

Type Organisatie XIII
Titel Nummer IV,
De Kille Wetenschapper
Orig. naam Even
Attribuut IJs ( Kōri?, Ice)
Wapen Schild (Shield)
(Bevroren Trots)
Limiet Diamantstof
Stemacteurs (Ja:) Tatsuya Kando (COM)
Nachi Nozawa
(En:) Derek Stephen Prince
Spellen Kingdom Hearts: Chain of Memories
Kingdom Hearts 358/2 Days
"I'm a scientist. Experiments are what I do, yes."
—Vexen

Vexen, de Kille Wetenschapper (いてつく学究 Itetsuku Gakkyū?, Chilly Academic), is de Niemand van Even en is rang IV binnen de originele Organisatie XIII. Zijn attribuut is IJs en hij gebruikt dat om sneeuwstormen op te roepen of zijn vijanden te bevriezen, terwijl hij zich verdedigt met zijn enorme schild.

Vexen had de hoogste rang van alle leden in Kasteel Vergetelheid, maar hij was de eerste die uitgeschakeld werd. Hij creëerde de Riku Replica en gebruikte de Replica om experimenten uit te voeren op Sora en Riku. Vexen verschijnt in Kingdom Hearts: Chain of Memories en Kingdom Hearts 358/2 Days, hij is speelbaar in Missie Modus.

Verhaal[bewerken]

Tussen Kingdom Hearts Birth by Sleep en Kingdom Hearts 358/2 Days[bewerken]

Even, samen met de andere leerlingen van Ansem de Wijze, verliest zijn hart door de experimenten over het hart en de duisternis. Evens Niemand, Vexen, wordt geboren en hij en de Niemanden van de andere leerlingen richten Organisatie XIII op.

Vexen dient als de onderzoeker van de Organisatie, hij leidt het onderzoek naar herinneringen en creëert het Replica Programma.

Kingdom Hearts 358/2 Days[bewerken]

Vexen leert Roxas het belang van het bewust zijn van zijn omgeving.

Nadat Roxas is toegetreden tot de Organisatie, gebruikt Vexen zijn Replica van top-kwaliteit, "No. i", om Roxas' vaardigheden te kopiëren. Xion wordt geïntroduceerd aan de Organisatie als Nummer XIV en vexen besluit dat ze tien dagen lang gescheiden gehouden moet worden van Roxas, om te zien of ze correct functioneert.

Op Dag 12 neemt Vexen Roxas mee op een missie naar Schemer Stad om hem verkenning te leren. Hoewel hij Roxas neerbuigend behandelt, vertelt hij hem over het bestaan van vele werelden en het belang van het verkennen van werelden voor de Organisatie.

Wanneer Vexen naar Kasteel Vergetelheid wordt gestuurd met Lexaeus, Zexion, Axel, Marluxia en Larxene, neemt hij de tweede, minderwaardige Replica mee.

Kingdom Hearts: Chain of Memories[bewerken]

Wanneer Marluxia en Larxene Sora beginnen te manipuleren door het gebruiken van Naminé's vaardigheid, besluiten Vexen, Lexaeus en Zexion om Riku, die in de kelder is verschenen, te gebruiken om Marluxia's plan tegen te werken. Vexen daagt Riku uit tot een gevecht, zinspeelt over de aard van Niemanden en het bestaan van Xemnas en treitert hem over zijn aard als een wezen tussen licht en duisternis. Hoewel hij verliest gebruikt hij de data van het gevecht, samen met de tweede Replica om Riku Replica te creëren. Hij laat Riku Replica Riku uitdagen voor een gevecht, waarin hij Riku's volledige kracht van duisternis gebruikt, maar hij wordt verslagen.

Vexen vraagt de Replica hoe het was om de echte Riku te ontmoeten.

Zelfs door de mislukking heeft Vexen andere plannen met de Replica en hij gaat naar Marluxia en Larxene. Hij biedt de Replica aan om Sora te testen, hoewel ze erop staan zijn herinneringen te veranderen. Ze laten Naminé de Replica manipuleren zodat hij denkt dat hij de echte Riku is en dat hij Naminé een belofte heeft gedaan, iets wat Sora ook herinnert gedaan te hebben. De Riku Replica confronteert Sora meerdere keren, maar wordt steeds verslagen.

Marluxia dreigt om de leider over Vexens falen te vertellen.

Nadat de Replica twee keer van Sora verliest en erin faalt hem en derde keer te confronteren, acht Marluxia Vexens experiment een mislukking. Vexen is beledigt, maar wanneer Marluxia dreigt "de Leider" in te lichten over Vexens falen, confronteert hij Sora zelf. Hij ontmoet Sora bij de ingang naar de 11e verdieping en zegt dat hij ervoor gezorgd heeft dat hij herenigd werd met Riku. Sora wordt boos en de twee vechten. Tijdens het gevecht duikt Vexen diep in Sora's hart en creëert een Wereldkaart van Roxas' herinneringen, uit de andere kant van Sora's hart. Vexen zegt Sora dat als hij hem echt wil verslaan, hij die wereld binnen moet gaan.

Ondertussen merken Axel, Marluxia en Larxene dat Vexen hun plannen in gevaar brengt, aangezien Sora geen nut meer heeft als hij achter Roxas' bestaan komt. Marluxia stuurt Axel om Vexen tegen te houden.

Na het verkennen van de herinnering-Schemer Stad, komt Sora Vexen tegen bij de poort van het Oude Landhuis, waar Vexen vraagt of de vreemde vertrouwdheid die hij voelt voor de stad of zijn herinneringen van Naminé echt zijn. Sora begrijpt niet wat hij bedoelt en Vexen zegt dat hij een slaaf is van zijn herinneringen, net als "zijn Riku". Sora wordt opnieuw boos en vecht weer met Vexen.

Vexen smeekt voor zijn leven voor Axel hem afmaakt.

Vexen is opnieuw verslagen en omdat hij ziet dat Sora te gevaarlijk is, probeert hem te vertellen over Marluxia's plannen en Roxas' bestaan. Maar voor hij het kan uitleggen, wordt hij onderbroken door een aanval van Axel. Vexen smeekt om gespaard te worden, maar Axel zegt dat hij "niets in plaats van gewoon niemand" kan zijn en knipt met zijn vingers, waardoor Vexen wordt verbrand.

Andere verschijningen[bewerken]

Kingdom Hearts: Chain of Memories manga[bewerken]

In de manga creëert Vexen een aantal Vexen Replica's (mislukte Replica's, volgens de Replica's zelf) en heeft hij een graf dat Riku Replica bezoekt voor hij Kasteel Vergetelheid verlaat.

Uiterlijk[bewerken]

Vexen draagt het standaard Organisatie uniform met een Zwarte Mantel en zwarte laarzen en handschoenen, hoewel de mouwen van Vexens mantel langer zijn en zijn handen gedeeltelijk bedekken. Zijn mantel is ook langer en bedekt zijn laarzen. Vexen heeft lang blond haar en heldergroene ogen.

Persoonlijkheid[bewerken]

Vexen benadert problemen als een intellectueel, met een hypothese en een methode om deze hypotheses te testen. Hij lijkt het leven te zien als een groot experiment, wat bij zijn titel "De Kille Wetenschapper" past. Hij lijkt erg op het stereotype "gestoorde wetenschapper". Meer dan andere leden, behalve Xemnas, ziet hij zijn rangnummer als een echte rang en bespot vaak leden met lagere rangen; hij herinnert Marluxia aan zijn hogere rang wanneer Marluxia hem beveelt hen niet teleur te stellen en noemt Zexion bij zijn lagere rang wanneer Zexion zijn ongeduld betreurd, maar wordt vaak bestraft door anderen voor dit gedrag.

Vexen laat ook een angst voor Xemnas zien, hij geeft gelijk toe aan Marluxia's bevel om Sora te vernietigen wanneer Marluxia dreigt Xemnas de mislukking van de Riku Replica te melden. Hij durfde ook niet naar Xemnas toe te gaan toen deze in de Kamer van Rust was en nam Zexions suggestie om naar hem toe te gaan op als grap.

Vexens zetel is de laagste van alle leden in Waar Niets Samenkomt. Dit komt waarschijnlijk door zijn herhaaldelijke onbekwaamheid en zijn voorkeur om, net als Zexion, zijn handen niet vuil te maken. Dit versterkt ook de lafheid in Vexen, wat getoond wordt door zijn angst voor Xemnas en de dood.

Vaardigheden[bewerken]

Vexen is het meest voorkomende Organisatie lid in gevechten, hij verschijnt drie keer als vijand in Kingdom Hearts: Chain of Memories. Hij vecht met een groot schild dat frontale aanvallen blokkeert, waardoor het nodig is om hem van achter aan te vallen. Hij kan zijn schild ook offensief gebruiken, net als Goofy, maar versterkt het effect met de punten op het schild. Hij gebruikt zijn cryokinetische vermogens om ijs uit zijn hand te schieten en grote brokken ijs uit de grond op te roepen om zijn vijanden te bevriezen. Hij heeft ook de kracht om glibberig ijs op de grond te vormen of ijspegels uit de grond op te roepen die de vijand achtervolgen. Hij kan ook een onvermijdelijke sneeuwstorm oproepen die alleen tegengehouden kan worden met een Kaart Breuk. In Kingdom Hearts Re:Chain of Memories kan Vexen ook een zwaard vormen uit ijs waarmee hij zijn tegenstander meerdere keren slaat, voor hij het zwaard vernietigt met een schokgolf.

Net als sommige andere leden van Organisatie XIII in Kingdom Hearts: Chain of Memories kan Vexen zweven, soms een aantal meter in de lucht. In de Engelse versie van Kingdom Hearts: Chain of Memories kun je een hoge lach horen tijdens het gevecht met Vexen, die lijkt op de lach van Kefka Palazzo uit Final Fantasy VI. Dit is niet te horen in Kingdom Hearts Re:Chain of Memories.

Vexens Afwezige Silhouet.

In Kingdom Hearts II Final Mix kan Vexen, net als de andere leden die al verslagen zijn, worden bevochten als Afwezig Silhouet en Replica Data. Vexens schild maakt hem volledig onkwetsbaar in dit spel, maar het schild heeft een eigen HP balk en kan tijdelijk vernietigd worden, waardoor Sora Vexen aan kan vallen. Vexen heeft ook de kracht om een kopie van Sora's Anti Vorm op te roepen die hem helpt in het gevecht. Vexen kan Sora nog steeds bevriezen, waarbij Vexen data verzameld, maar dit kan gestopt worden met een Reactie Commando. Hij heeft ook de ijspegel aanval van het vorige spel en een nieuwe aanval waarbij hij twee draaiende messen van ijs naar Sora gooit. In het data gevecht kan hij ook grote brokken ijs naar Sora gooien.

Vexen heeft ook het vermogen om Data te verzamelen en manipuleren. Door dit vermogen kan Vexen Replica's maken, zoals de Riku Replica. Waarschijnlijk gebruikt hij zijn schild om aanvallen te absorberen en om tegelijkertijd data te verzamelen.

Hij verschijnt als een krachtige tegenstander voor Sora, maar blijkt een van de zwakste leden van de Organisatie te zijn, samen met Demyx. Dit wordt aangegeven door het feit dat niemand in de Organisatie respect heeft voor Vexen, hoewel hij een hoge rang heeft. Marluxia en Larxene steken vaak de draak met hem met grappen en opmerkingen. Vexen is ook gemakkelijk uitgeschakeld door Axel, die op gelijke voet vocht met Marluxia. In Riku's verhaal lijkt Vexen het laagste gezag te hebben, aangezien hij al het werk doet en Lexaeus en Zexion hem leiden vanuit de kelder.

Wapen[bewerken]

Vexen gebruikt, net als Goofy, een Schild als wapen. Zijn schild, Bevroren Trots, is puntig en blauw en zilver gekleurd. Hij kan het gebruiken om aanvallen te blokkeren of te slaan. In Kingdom Hearts Re:Chain of Memories kan Vexen ijs op het schild vriezen om een groot ijszwaard te maken. Zijn Afwezige Silhouet gebruikt data replica's en ijs magie om te vechten en zijn schild om aanvallen te blokkeren. Tijdens dit gevecht heeft het schild een HP balk en breekt als die leeg is, wat Vexen kwetsbaar maakt voor aanvallen tot hij een nieuw schild oproept. In Kingdom Hearts II Final Mix kan Goofy een soortgelijk schild krijgen via voorwerp synthese.