Zack

Uit KHWiki NL
Jump to navigation Jump to search
Zack

Engels Zack Somebody Emblem.png

Katakana ザックス
Romaji Zakkusu
Stemacteurs (Ja:) Kenichi Suzumura
(En:) Rick Gomez
Thuiswereld Olympus Colosseum
Oorsprong Final Fantasy VII
Spel Kingdom Hearts Birth by Sleep
"Whoever wins, no hard feelings."
—Zack tegen Hercules.

Zack (ザックス Zakkusu?, Zack) is een karakter in Kingdom Hearts Birth by Sleep die verschijnt in Olympus Colosseum. Hij is het enige Final Fantasy-personage dat in het spel voorkomt (afgezien van de Moogles). Gemotiveerd door Terra streeft Zack ernaar een held te worden en werkt samen met Ventus om tegen de Onervarenen te vechten. Zack ontmoet Hercules door deze aanval van Onervarenen, wordt vrienden met Ventus en is mogelijk verliefd op Aqua, of flirt gewoon met haar. Hij vroeg Phil om hem te trainen, maar die koos ervoor om Hercules te trainen.

Verhaal[bewerken]

Ventus[bewerken]

Zack verschijnt in Olympus Colosseum op zoek naar Phil, die bekend staat om mensen tot helden te trainen en hoopt dat hij zijn leerling wordt. Hij ontmoet Hercules en Ventus tijdens een aanval van Onervarenen en toont zijn vaardigheden aan Phil. Omdat Phil maar een leerling traint en Hercules al traint, besluit hij een competitie te vormen tussen de twee jongens om bij zijn keuze te helpen. Phil laat ze beiden meedoen in hetzelfde blok in het toernooi, aangezien er een sterke tegenstander in het andere blok meedeed (waarschijnlijk Terra). Om eerlijk te zijn tegenover Zack weigert Phil om Hercules te trainen totdat hij het gevecht tussen hem en Zack wint, waardoor Hercules met Ventus moet trainen.

Tijdens het gevecht tussen Zack en Hercules in de halve finale verschijnt een leger van Onervarenen in een Stad Nabij Thebe en Ventus besluit met ze af te rekenen, zodat het gevecht niet verstoort wordt. Omdat ze niet willen dat hun vriend gewond raakt, trekken Hercules en Zack zich allebei terug, Hercules net iets eerder dan Zack, waardoor Zack automatisch de wedstrijd wint. Tegen de tijd dat Zack aankomt zijn de monsters echter al verslagen. Dan komt Phil aan en zegt dat een deel van de belangrijke kwaliteit van een held de wil is om te doen wat juist is en snel handelen en, omdat Zack na Hercules wegging, wordt Hercules weer Phils leerling. Ventus vraagt Phil stiekem of hij ooit van plan was om te stoppen met het trainen van Hercules. Phil geeft toe dat Hercules in een sleur zat en de competitie nodig had, maar Phil erkent Zacks potentie. Hoewel hij teleurgesteld is, blijft Zack vrolijk.

Terra[bewerken]

In de tussentijd arriveert Terra in het Colosseum en Hades probeert een manier te vinden om Terra te laten bezwijken aan de duisternis. Gefrustreerd door Terra's vordering in het toernooi, ziet Hades Zack het Colosseum binnentreden en gebruikt de duisternis in zijn hart om hem te besturen. Wanneer Terra de finale bereikt, is Zack zijn tegenstander, maar verliest. Wanneer Terra zich omdraait en wegloopt, komt Zack overeind en valt hem aan, maar dit keer met de kracht van duisternis. Terra wint opnieuw en bevrijdt Zack van Hades' controle. Na hun tweede gevecht helpt Terra Zack overeind en stelt zich voor. Zack zegt dat Terra hem herinnert aan een bepaalde held die hij bewondert vanwege zijn houding, hoewel Terra dot compliment ontkent. Zack luistert niet en zegt dat je niet kunt kiezen om een held te zijn of niet en na hun gevecht vinden zowel hij als het publiek Terra een held. Voor Terra weggaat beloven de twee elkaar een herkansing, waarbij Zack zijn eigen kracht gebruikt.

Aqua[bewerken]

Zack ontmoet Aqua als ze met Hercules en Phil praat over Terra. Als Zack vertelt over het gevecht tussen Terra en hem in de finale, is Aqua verward, maar Phil legt de regels van het toernooi uit en over de twee blokken. Phil en Hercules gaan weg en zack vertelt Aqua over hoe hij Terra ontmoette, hoe Hades hem bestuurde en hoe Terra hem redde. Aqua is opgelucht om dit nieuws te horen.

Zack en Aqua vechten tegen elkaar in het toernooi en Zack verliest. Zack accepteert zijn verlies en Hades verschijnt. Hades kwam om te kijken wat er gebeurde en Zack wordt boos als hij hem weer ziet. De god gaat weg na het beledigen van Terra en het nieuws dat hij de tegenstander is in de finale, terwijl Zack hem achterna gaat. Zack is nu teleurgesteld in zijn verlies, waarmee hij waarschijnlijk de enige kans had verloren om tegen Hades te vechten, maar hij vraagt Aqua om wraak te nemen voor hem en Terra.

Aqua komt opdagen voor haar gevecht en Zack juicht haar toe vanaf de tribune. Hades verschijnt met de IJs Kolos en zegt dat de regels hulp toestaan. Zack komt Aqua onmiddellijk te hulp, maar ze zegt dat ze hen beide alleen aankan. Ze wint en de twee verlaten het Colosseum. Zack wil haar winst vieren en vraagt haar mee uit. Aqua schud haar handen in verlegenheid, bloost en zegt dat ze op reis is en nog maar een leerling is. Zack belooft Aqua dan dat ze uitgaan zodra Aqua een echte held is. Hoewel Aqua zegt dat ze dat niet kan geloven, luistert Zack niet en zegt dat hij nu serieus moet gaan trainen en rent richting de poort.

Enige tijd na het gevecht op het Sleutelzwaard Kerkhof is Zack te zien, leunend tegen de deur van het Colosseum en kijkt toe hoe Phil Hercules traint. Een zwarte veer dwarrelt omlaag en Zack kijkt verbaast rond. Alles wat er dan van hem te zien is, is een enkele, zwarte veer die naar beneden dwarrelt waar hij eerst stond.

Uiterlijk[bewerken]

Zack heeft een originele haarstijl die bestaat uit korte, dunne zwarte stekels met een pony die zijn gezicht omlijst. Zijn ogen zijn helderblauw. Hij draagt een pantser dat lijkt op dat van Hercules, maar dan grijs. Naast dit pantser draagt Zack ook zijn SOLDIER uniform dat bestaat uit twee zilveren schouderplaten, zwarte handschoenen, een bruine bescherming over zijn buik, twee riemen over de bescherming en zijn blauwe broek en coltrui.

Zacks bruine, kniehoge sandalen hebben het vage ontwerp van zijn originele zwarte laarzen en hij draagt zwarte sokken. Zack gebruikt zijn SOLDIER zwaard als wapen. Het logo van SOLDIER staat op zijn zwaard en op de bescherming.

Zack draagt een gladiator-achtige helm tijdens het gevecht met Terra.

Persoonlijkheid[bewerken]

Zacks persoonlijkheid kan vergeleken worden met die van Ventus. Hij is blij, vrolijk en goed in het maken van nieuwe vrienden. Hij kan goed tegen zijn verlies, wat te zien is als Phil Hercules kiest en na het gevecht tegen Aqua. Zack heeft veel geduld en lijkt goed met teleurstelling om te kunnen gaan en noemt het "slecht geluk". Zacks grootste ambitie is om een held te worden en dat is wat hem motiveert. Hij kan heel volhardend zijn, zoals wanneer hij Phil door de stad achtervolgt en hij blijft zijn droom om een held te worden volgen zo veel dat Phil hem de bijnaam "Kapitein Gretig" geeft.

Vaardigheden[bewerken]

Vechtstijl[bewerken]

Terra vecht met Zack.

Zack moet twee keer bevochten worden in Terra's verhaal en een keer in Aqua's verhaal. Je moet met Hades of Phil praten in de Colosseum Lobby om tegen hem te vechten. Hij is eens sterke tegenstander en kan moeilijk te verslaan zijn als je niet voorbereid bent.

Zack gebruikt een SOLDIER zwaard. Het heeft een lang lemmet, een krom gevest en een lang handvat, wat het handig maakt voor eenhandige en tweehandige aanvallen. Hij is bedreven in het vechten met zijn zwaard en het dient als zijn enige wapen wat hij vaak op zijn rug draagt. Zack is behendig en in staat om achterwaartse salto's en 3 meter hoge sprongen uit te voeren. Zijn specialiteit is snelle slagen, maar dat betekent niet dat er geen kracht achter zijn slagen zit. Hij gebruikt een hit-and-run tactiek en voert een achterwaartse salto uit na te slagen. Hij kan ook een licht-gebaseerde spreuk gebruiken, waarbij hij met zijn zwaard zwaait om energie over de grond te sturen.

"You like my new super soldier? See, this right here, it's the power of darkness!"
—Hades, die Zack bestuurt.

Wanneer hij bestuurt wordt door Hades wordt Zack een moordmachine. Hij kan Heldentrots gebruiken, wat bestaat uit snelle, dodelijke slagen en teleporteren. Hij kan ook een aantal meteoren oproepen. Hij is veel sterker en kan een sterke tegenstander zijn voor Terra.

Een aantal van Zacks aanvallen zijn variaties van DMW aanvallen uit Crisis Core, waaronder Meteor Shots, Octaslash en Rush Assault. Hij gebruikt ook een variatie van Clouds Braver en Blade Beam Limit Breaks uit Final Fantasy VII.

D-Link[bewerken]

Hoofdartikel: Zack (D-Link)
Zack DLink.png

Zack wordt een D-Link voor Terra, Ventus en Aqua na hun verschillende ontmoetingen. Tijdens de link met Zack, kunnen ze met een hogere snelheid krachtige stoten uitdelen en vijanden uit de weg blazen.

Oorsprong[bewerken]

Zack CCFFVII.png

Zack Fair verscheen als eerste in Final Fantasy VII als een minder belangrijk karakter, maar toch cruciaal voor Cloud en later als hoofdpersonage in Crisis Core -Final Fantasy VII-. Hij gebruikte het legendarische Buster Sword voor Cloud en was een aspirant 1e klas lid van de elite troep van het energiebedrijf Shinra, SOLDIER. Zack wilde een held worden.

Crisis Core -Final Fantasy VII- volgt Zacks reis. Hij komt achter de waarheid van SOLDIER en besluit zich tegen Shinra te keren samen met Cloud Strife, die Zacks beste vriend wordt, en Angeal Hewley, Zacks mentor en de originele eigenaar van het Buster Sword, en Aerith Gainsborough. Hij raakt dodelijk gewond door het leger van Shinra na een lang en vermoeiend gevecht. Wanneer Cloud hem vindt, geeft Zack hem het Buster Sword met zijn laatste glimlach. Een witte veer die de geest van zijn mentor Angeal vertegenwoordigt daalt af vanuit de lucht en Zack vraagt zich af of hij een held is geworden.

Zack heeft ook een kleine rol in Final Fantasy VII: Advent Children Complete, waarin hij Cloud zegt niet op te geven tijdens zijn gevecht met Sephiroth. Hij en Aerith zijn ook indirect belangrijk tijdens de hele film, aangezien Cloud nog schuld voelt vanwege hun dood. Aan het eind van de film is hij te zien in de kerk in Midgar, samen met Aerith.

Trivia[bewerken]

  • Zack vraagt Aqua mee uit met de zin "Hey, how about one date?", dezelfde zin die hij gebruikt om Aerith mee uit te vragen in Crisis Core.
  • Tijdens de aftiteling leunt Zack tegen de deur van het Colosseum, net zoals hij doet aan het eind van Advent Children Complete.
  • Gedurende Kingdom Hearts Birth by Sleep doet Zack een aantal hurkzitten, een hobby van hem in Crisis Core.
  • Zacks melodie in Kingdom Hearts Birth by Sleep, A Date With Fate, is een snellere versie van Successor uit Crisis Core.
  • Hoewel Zack als eerst verschijnt in de Noord-Amerikaanse, PAL en Internationale versie van Final Fantasy VII, hebben de Verslagen in Kingdom Hearts Birth by Sleep Crisis Core -Final Fantasy VII- als eerste verschijning.