Zexion

Uit KHWiki NL
Jump to navigation Jump to search
Zexion

Zexion KHD.png

Engels Zexion Nobody.png

Katakana ゼクシオン
Romaji Zekushion

Type Organisatie XIII
Titel Nummer VI,
De Verhulde Intrigant
Orig. naam Ienzo
Attribuut Illusies ( Maboroshi?, Illusions)
Wapen Lexicon (Boek van Vergelding)
Limiet Meteoor Illusie
Stemacteurs (Ja:) Akira Ishida
(En:) Vince Corazza
Spellen Kingdom Hearts: Chain of Memories
Kingdom Hearts 358/2 Days
"Then I shall make you see...That your hopes are nothing. Nothing but a mere illusion!"
—Zexion

Zexion, de Verhulde Intrigant (影歩む策士 Kageayumu Sakushi?, Cloaked Schemer), is de Niemand van Ienzo en is rang VI binnen de originele Organisatie XIII. Zijn attribuut is Illusies, maar zijn wapen was onbekend en hij gebruikte zijn talenten alleen buiten gevechten. In Kingdom Hearts Re:Chain of Memories werd Zexions wapen bekendgemaakt: een Lexicon.

Zexion verschijnt in Kingdom Hearts: Chain of Memories als een deelnemer in de strijd binnen de Organisatie tussen de nieuwere en oudere leden. Hij staat centraal in het plot om Riku als een marionet te gebruiken in Kasteel Vegretelheid. Zexion verschijnt ook in Kingdom Hearts 358/2 Days als een van de speelbare karakters in Missie Modus.

Verhaal[bewerken]

Tussen Kingdom Hearts Birth by Sleep en Kingdom Hearts 358/2 Days[bewerken]

Xigbar praat over Xemnas' geheimen tegen Zexion.
"You too should concentrate on your real mission and collect more members."
—Zexion tegen Xigbar

Enige tijd voor Marluxia's rekrutering stormt Vexen de trap van Schemer Uitzicht af, roept om Zexion en eist te weten waar Xemnas is. Zexion antwoordt dat Xemnas in de Kamer van Rust is en Vexen besluit te wachten tot hij terugkomt.

Xigbar was het gesprek aan het afluisteren en kwam naar beneden nadat Vexen weggegaan was. Zexion zei hem dat hij verder moest gaan met zijn missie samen met Xaldin om nieuwe leden te werven. Na een korte discussie vertelt Xigbar dat hij Xemnas had gezien, voor ze Niemanden waren, pratend met iemand in het ondergrondse laboratorium. Hoewel niemand daar zou moeten zijn, geloofde Xigbar dat het zijn andere "vriend" was.

Kingdom Hearts 358/2 Days[bewerken]

Zexion verschijnt in Xions nachtmerrie.
"Kingdom Hearts will complete us. That's the Organization's goal."
—Zexion

Zexion is aanwezig als Xion toetreedt tot de Organisatie. Later leert hij Roxas in Schemer Stad hoe hij de missie balk moet vullen, voor hij naar Kasteel Vergetelheid wordt gestuurd. Trouw aan zijn persoonlijkheid was hij geduldig met de Sleutelzwaard Gebruiker en legde het vullen van de balk voorzichtig en kalm in detail uit.

Op zijn terugkeer van Kasteel Vergetelheid zegt Axel tegen Saïx dat hij Zexion heeft uitgeschakeld. Enige tijd later geeft Axel toe tegen Saïx dat hij het niet erg vind om "zijn handen vuil te maken" en merkt opnieuw op dat hij Vexen en Zexion heeft uitgeschakeld.

Tijdens Xions nachtmerrie op de Eilanden van het Lot staat Roxas op het strand en mist zijn vriend. Hij ziet de verhulde Xion en loopt naar haar toe. Ze doet haar kap af en blijkt niemand anders dan Zexion te zijn, die een jongere versie van Riku begint te bespotten, net zoals hij dat deed in Kingdom Hearts: Chain of Memories. De scène begint te vervagen en Xion (in de vorm van een geschokte Roxas) ondergaat een serie transformaties tot ze uiteindelijk Sora's vorm voor de eerste keer aanneemt.

Kingdom Hearts: Chain of Memories[bewerken]

"The world of darkness and Ansem's shadow still nest within your heart. Do you plan to face Sora like that? Even after what you did to him? Are you not ashamed?"
—Zexion ondervraagt Riku
Zexion overlegt met Lexaeus en Vexen na Riku's entree.

Nadat Sora Kasteel Vergetelheid in gelokt is, ontdekt Zexion twee andere essenties diep in de kerkers van het kasteel. Een daarvan hoor bij een Malafide gevormd door iemands herinneringen en tot leven gebracht door de unieke eigenschappen van Kasteel Vergetelheid. In het begin denkt hij dat de essentie die van "De Leider" is. Uiteindelijk stelt Zexion vast dat de essentie bij Riku hoort, die door zijn wilskracht na Sora in het Kasteel verscheen. Vexen veronderstelt dat de duisternis in Riku's hart, "Ansem", ervoor zorgde dat Zexion hem aanzag voor "De Leider" en noemt het effect "fascinerend". Met name omdat Riku's hart geplaagd wordt door Ansems aanwezigheid.

Zexion, Lexaeus en Vexen zien dat Marluxia, heer van Kasteel Vergetelheid, van plan is om Organisatie XIII over te nemen door, met hulp van Larxene, Sora te gebruiken als hun marionet. Hoewel ze zien dat ze Riku kunnen gebruiken om Sora tegen te gaan, besluiten ze zich tegen Marluxia's plan te verzetten door Vexen Marluxia te laten onderzoeken, onder het mom van het aanbieden om te helpen door middel van de Riku Replica die hij maakt van de gevechtsdata van de echte Riku. Maar Vexen wordt uiteindelijk vermoord door Axel op Marluxia's bevel. Zexion en Lexaeus waren niet zeker of ze Axel konden vertrouwen, maar Axel zegt later dat hij het alleen gedaan had om Marluxia's vertrouwen te krijgen en blijft samenwerken met Zexion bij het volgen van Sora en Riku.

Aangezien Vexens pogingen om Marluxia's plan te dwarsbomen mislukt zijn, stuurt Zexion Lexaeus om Riku over te halen zich bij hen te voegen, maar Riku weigert dat de duisternis hem bestuurt en verslaat Lexaeus in een gevecht. Met zijn laatste kracht weet Lexaeus Riku bewusteloos te slaan, maar voor hij het af kan maken, neemt Ansem Riku's lichaam over en verslaat Lexaeus met de kracht van duisternis. Riku wordt dan omhuld door zijn eigen duisternis, waar Ansem hem probeert de kracht van duisternis te geven, maar hij wordt gered door Koning Mickey en gaat verder Kasteel Vergetelheid in.

Zexion geeft Riku de Eilanden van het Lot kaart.

Nadat Lexaeus sterft in zijn mislukte poging om Riku's weerstand voor de duisternis te ondermijnen, bespreekt Zexion het lot van de Organisatie met Axel en komt erachter dat Larxene ook al uitgeschakeld is, wat het aantal uitgeschakelde leden op drie brengt. Axel vertelt hem dat hij zelf ook door Sora verslagen was en dat Marluxia bijna zeker de volgende wordt. Zexion besluit dat, met de mogelijkheid dat Marluxia snel sterft, Riku niet langer nodig is en gaat op weg om hem te onderscheppen.

Zexion verschijnt voor Riku als hij tussen de verdiepingen van het Kasteel is, kort na de dood van Marluxia. Terwijl de kracht van Marluxia's dood het Kasteel doet schudden, stopt Riku verrast en merkt op hoe een sterke essentie in de lucht verdwenen is. Zexion materialiseert voor hem en vertelt hem dat Sora Marluxia heeft verslagen. Riku is verrast om te horen dat Sora ook in het Kasteel is, maar Zexion zegt hem dat hij hem nooit onder ogen kan komen met zoveel duisternis in zijn hart.

Zexion, geveld door Riku nadat hij zich vermomd heeft als Sora.

Hij geeft Riku een Wereldkaart van de Eilanden van het Lot. Terwijl hij die verkent, verschijnt Zexion opnieuw en blijft op zijn schuld inpraten, door hem te vertellen dat Sora zich altijd tegen hem zal verzetten als drager van duisternis. Zexion verdwijnt en Riku moet tegen een Duisterkant vechten. Nadat hij die verslaat, verschijnt Sora zelf, zwaaiend met zijn Sleutelzwaard en beschuldigt Riku van corrupt zijn. Hij omhult Riku in licht, waardoor hij niet kan bewegen. In plaats van Riku te verdrinken in hulpeloosheid, zorgt de hachelijke situatie ervoor dat Naminé hem komt helpen, in de gedaante van Kairi. Ze zegt hem dat hij zich niet langer tegen de duisternis in zijn hart moet verzetten en dat hij die kracht moet gebruiken om hem te bevrijden van het licht en Sora neer te slaan.

Hij verwondt Sora, wiens vermomming hapert en waaruit blijkt dat het eigenlijk Zexion is die de kracht van illusies gebruikt om Riku te misleiden. Zexion is verbaasd door Riku's vaardigheid om de duisternis te besturen en is ook woeden door zijn volharding, Hij besluit Riku uit te dagen tot een gevecht, hoewel hij verwond is, maar Riku weet te winnen en verslaat Zexion.

Zexion wordt geabsorbeerd door de Riku Replica.

Nadat hij vlucht voor Riku, verschijnt Zexion in een kamer waar Axel en een metgezel wachten. In paniek denkt Zexion dat Axels metgezel Riku zelf is, maar ziet dan dat het alleen de Riku Replica is. Axel en de Replica komen naar Zexion toe en Axel wijst d Replica op zijn gebrek aan heelheid. Hij zegt hem dat als hij kracht vindt die de echte Riku niet heeft, hij een heel persoon kan worden, in plaats van een marionet of kopie van Riku.

Axel stelt voor dat hij moet beginnen met het uitschakelen van Zexion. Zexion is geschokt door Axels voorstel, maar voor hij iets kan doen schakelt de Replica Zexion uit en neemt zijn kracht in zich op. Te oordelen naar Axels uitspraak dat Zexion "veel te veel wist", heeft Axel dit waarschijnlijk opgezet om Saïx in rang omhoog te brengen.

Andere Verschijningen[bewerken]

Kingdom Hearts: Chain of Memories manga[bewerken]

"That's right, Riku. Recognize where you stand. Because preparations for your reception are done!"
—Zexion

In de manga versie van Kingdom Hearts: Chain of Memories ontsnapt Zexion niet na verslagen te zijn door Riku op de Eilanden van het Lot. In plaats daarvan verschijnt hij voor Riku en bespot hem omdat hij zwakker is dan Sora omdat hij de duisternis weigert. Hij transformeert in Sora en verwijt hem dat hij de duisternis toelaat, waardoor Riku denkt dat het eigenlijk Sora is en niet Zexion. Nadat hij weer zichzelf is, beïnvloed hij hem verder door te zeggen dat Sora hem nooit meer zou willen zien omdat hij wegliep van het licht, maar dat de Organisatie hem met open armen zou ontvangen. Hij verdrinkt Riku in licht, waardoor hij niets kan doen en probeert hem de pijn van het licht te laten zien, maar Riku keert zich woedend naar Zexion en verslaat hem met een slag van zijn Zieleneter. Zexion vecht nooit met Riku Replica.

In de manga bezoekt Zexion ook de verdieping waar Lexaeus is uitgeschakeld en hij maakt nooit een alliantie met Axel.

Uiterlijk[bewerken]

Hoewel hij een van de oprichters van Organisatie XIII is, is Zexion een van de jongere leden en is het kleinst op Roxas na. Hij draagt de standaard zwarte Organisatie mantel, laarzen en handschoenen, hoewel zijn mouwen licht klokvormig zijn. Zexion haaft heldere blauwgroene ogen, hoewel alleen het linkeroog zichtbaar is, zijn rechteroog wordt bedekt door zijn lange pony. Zijn staalblauwe haar (wat meer op grijs lijkt in de originele Kingdom Hearts: Chain of Memories op de Gameboy Advance) heeft een slordige pony die de hele rechterkant van zijn gezicht bedekt en tot een aantal centimeter onder zijn kin reikt. Aan de linkerkant is zijn pony korter, maar toch nog best lang en bedekt zijn oor gedeeltelijk. Een paar haarlokken vallen over het zichtbare gedeelte van zijn gezicht. De achterkant van zijn haar is korter dan de voorkant.

Persoonlijkheid[bewerken]

Als een Niemand verschijnt Zexion als een kalm en bedaard persoon die weinig emoties toont, hoewel hij soms grijnst. Anders dan de andere leden voert hij zijn taken uit met enige geheimhouding. Zexion heeft een voorliefde voor literatuur en de geesteswetenschappen, wat blijkt uit de wapens die hij gebruikt en zijn manier van praten met andere leden. Het was het meest opvallend in Kingdom Hearts 358/2 Days wanneer hij Roxas assisteert in een missie en de details grondig uitlegt op een beleefde manier. Tijdens deze missie geeft hij aan dat hij een afkeer heeft voor luiheid en voorstelt dat Roxas door moet blijven gaan, zelfs nadat zijn doelstelling voltooid is.

Zijn wapen paneel in de Bewijs van Bestaan (een gebied in De Wereld Die Nooit Was waar de wapens en titels van de Organisatie leden zichtbaar zijn) is gebroken in Kingdom Hearts II, maar in Kingdom Hearts Re:Chain of Memories wordt duidelijk dat zijn wapen een Lexicon is. Net als Riku heeft Zexion het vermogen om essenties van anderen te identificeren met grote nauwkeurigheid en op grote afstanden.

Zexion staat in Kingdom Hearts: Chain of Memories bekend als het meesterbrein achter de acties van de leden die trouw zijn aan de Organisatie. Hij is zich bewust van de achteruitgang van de Organisatie en noemt het "betreurenswaardig". Zexion neemt zijn missies ook serieus (in tegenstelling tot Demyx en Xigbar.)

Van de drie oudere leden (de andere twee zijn Lexaeus en Vexen) met de laagste zetels in "Waar Niets Samenkomt" heeft hij de hoogste, wat kan betekenen dat hij de meest bekwame is van de drie, aangezien hij het meesterbrein achter het plot van Reverse/Rebirth is, wat alleen faalde door Axels verraad aan beide kanten. Axels verraad van Marluxia door Naminé vrij te laten, zorgde voor een kettingreactie, want het was Naminé in de vorm van Kairi die Riku hielp om uit Zexions val te komen op de Eilanden van het Lot. Meteen daarna liet Axel de Riku Replica Zexion absorberen.

Het feit dat hij als het meesterbrein dient voor Lexaeus en Vexen toont dat zijn rang in de Organisatie hoger kan zijn dan zijn nummer doet geloven. Dit wordt versterkt door een scène in Kingdom Hearts II Final Mix waarin hij een gesprek heeft met Xigbar. Hij berispt Xigbars gewoonte om af te luisteren en hij zegt dat hij weer aan het werk moet gaan. Wanneer Xigbar zegt dat hij gehoopt had om gewoon een "vriendelijk gesprek" te voeren, zegt Zexion dat hij nog meer te doen heeft en eindigt het gesprek door te zeggen dat als hij klaar is met werken, hij het liefst gaat rusten. Ook heeft Saïx hem laten uitschakelen zodat hij kan stijgen in rang.

Tot zijn dood blijft Zexion kalm. Als Axel de Riku Replica aanmoedigt om hem te vermoorden, laat Zexions geschokte reactie zien dat hij duidelijk niet dood wil. Hij heeft een onsterfelijk plichtsbesef en doet alles wat nodig is om zijn missie te laten slagen. Hij kan ook humoristisch zijn als het moment zich voordoet. Een goed voorbeeld hiervan is in Kingdom Hearts Re:Chain of Memories als hij en Axel een vriendelijke weddenschap houden over wie het volgende lid is dat uitgeschakeld wordt (iets wat ze blijkbaar al doen sinds de dood van Vexen.) Axel wint die ronde als hij voorspelt dat Marluxia de volgende is. Zexion is ook heel brutaal tegenover Vexen en geeft droge en slimme opmerkingen wanneer hij hem probeert terecht te wijzen met zijn hogere rang.

Vaardigheden[bewerken]

Oorspronkelijk was Zexion niet te zien in een gevecht en zijn wapen en attribuut waren een mysterie. Om Zexions wapen onbekend te laten, was zijn wapen paneel in De Wereld Die Nooit Was vernietigd. Kingdom Hearts Re:Chain of Memories en Kingdom Hearts II Final Mix onthulden zijn wapen als de Lexicon. Zexion kan zijn Lexicon gebruiken om aanvallen van vijanden te kopiëren in Kingdom Hearts 358/2 Days en Kingdom Hearts Re:Chain of Memories.

Deze vaardigheid volgt een trend waarbij de Organisatie leden vaardigheden hebben die passen bij "jobs" uit Final Fantasy (bijv. Xaldin = Dragoon, Luxord = Gambler, enz.). In Zexions geval lijken zijn vaardigheden op een Blue Mage, die aanvallen van vijanden kan leren, of een Mimic, die de meest recente aanval kan kopiëren.

Zexion en zijn kopieën gebruiken de Zieleneter

In Kingdom Hearts Re:Chain of Memories heeft hij een unieke vechtstijl. Hij steelt en verzamelt de kaarten van zijn vijand tot hij er genoeg heeft om in zijn eigen deck te gebruiken. Kopieën van zijn Lexicon vliegen rond en vallen de vijand aan. Zijn standaard aanval steelt Riku's aanvalkaarten en zijn standaard Sleight creëert een tornado van duistere energie die Riku naar zich toe trekt en hem dan verwond terwijl hij zijn kaarten steelt. Als Zexion genoeg kaarten heeft verzameld, kopieert hij de Zieleneter en zichzelf, waarbij hij twee nieuwe Sleights krijgt. De eerste laat Zexions kopieën verdwijnen, terwijl Zexion Riku vastpakt en zijn HP opzuigt. Zijn andere Sleight laat hem en zijn kopieën verdwijnen, waarna ze verschijnen aan de rand van het eiland en elk een energiestraal afvuren. De stralen raken elkaar en vormen een bal van energie terwijl Zexion en zijn kopieën rond het eiland draaien voor de energiebal explodeert over het hele eiland.

Zijn standaard aanval wordt nu een combo waarbij elk van zijn kopieën een keer slaan. Ondertussen zijn de Lexicons verspreidt over het eiland, omhult door blauwe vlammen. Elke Lexicon dient als de HP van een kopie. Het vernietigen van een Lexicon zorgt ervoor dat een kopie verdwijnt en als de laatste Lexicon vernietigd is, worden alle gestolen kaarten bevrijd en keert Zexion terug naar het aanvallen met zijn Lexicon en het stelen van Riku's kaarten. Maar zelfs als Riku al zijn kaarten weet terug te krijgen, heeft Zexion er soms een dummy kaart tussen verstopt. Deze kaart kan herkend worden doordat het lemmet van de Zieleneter oranje is in plaats van rood en dat de Zielenter de verkeerde kant op staat. Als Riku deze kaart gebruikt, wordt hij verwond en tijdelijk verdoofd, waardoor Zexion zijn kaarten gemakkelijk kan stelen.

In Kingdom Hearts II Final Mix keert Zexion terug als een optionele baas. Zexions vechtstijl is echter compleet anders. Zijn enige aanval is om zijn prooi te vangen in zijn Lexicon. Als ze gevangen zijn, worden ze getransporteert naar een andere dimensie waar andere Lexicons rondzweven, die bestuurd worden door Zexion. Hij kan zichzelf ook in een Lexicon verstoppen. Alleen het Reactie Commando Verdrijf (Dispel), wat gebruikt kan worden na het verminderen van zijn nep HP, bevrijdt hen uit de dimensie. Ondertussen worden ze gebombardeerd door Lexicons en explosies, gevangen genomen in leven-zuigende Lexicons of worden hun commando's verwisseld. Als het juiste commando geselecteerd wordt, kunnen HP, MP en Munny ballen of Ervaring verschijnen en een ander commando laat de neppe Lexicons tijdelijk verdwijnen.

Zijn krachtigste aanval bestaat uit het transporteren naar een andere dimensie, een die zwart is op drie schijnwerpers na, waarvan er een blauw is. Het blauwe licht zal dertien keer met de andere lichten wisselen, tot het stopt, waarna het hele gebied gebombardeerd wordt met meteoren. Alleen de schijnwerper met het blauwe licht zal beschermd worden met een barrière en Zexion wordt ook in de schijnwerper gedwongen, waar hij kwetsbaar is voor aanvallen.

In beide instanties is hij een krachtige tegenstander en wordt door velen zelfs moeilijker gevonden dan Ansem in Kingdom Hearts Re:Chain of Memories.

In Kingdom Hearts 358/2 Days heeft Zexion een Limiet Breker genaamd Meteoor Illusie. Tijdens de Limiet Breker zweven Zexion en zijn Lexicon in de lucht. Zexion roept vele ballen van indigo energie op om het veld te bombarderen. Tijdens het bombardement kan Zexion niet bewegen om vijanden te raken die uit het bereik van zijn meteoren zijn, maar je kan op B drukken om de aanval te onderbreken, naar een betere plek rennen en op A drukken om verder te gaan met de aanval.

Tijdens Zexions Ultieme Limiet zijn de meteoren die hij oproept groter, overvloediger en vallen sneller.

Wapen[bewerken]

Zexion gebruikt een boek genaamd Lexicon in gevechten. Lexicon is de Griekse term voor woordenboek. Zijn voornaamste vorm heeft het Boek van Vergelding. Het is niet duidelijk wat er precies op de pagina's staat, maar het lijkt op een verhaal en mist de opmaak van een woordenboek. Zexion heeft de kracht om mensen in de pagina's op te sluiten en hen naar een andere dimensie te sturen waar hij zich voor hen kan verstoppen en aanvallen. Hij kan zichzelf ook verstoppen in de pagina's.

In Kingdom Hearts II Final Mix kan een accessoire gemaakt worden dat gebaseerd is op de Lexicon.

Zie Ook[bewerken]